Foorumin etusivu Vastaa Tilastot Rekisteröidy Etsi Käyttäjälista

Sekarotuiset.net:in foorumi: Yleinen seropipulina Koirasusi?!

Kirjoittaja Viesti

no minulle nyt ''sattui'' sellainen tapaus että huomenna perheeseemme tulee uusi jäsen elikkä 6v alaskanmalamuutti uros.. jännityksellä odotamme mitä tuleman pitää!!

Allekirjoitus:

Vau! Tää nyt ei oikein käy ehkä tähän koirausiaiheeseen.. Mutta, minkälaisesta paikasta tää poitsu teille tulee? Voi olla komia poika.. Toivottavasti kaikki menee hyvin!

Allekirjoitus: *Luca* *Nasu*

no ei kyllä oikein taidakkaan sopia aiheeseen.. anteeksi kaikille! no koissu on meillä ollut tässä pari päivää ja hyvin onn tottunut ja kissatkaan eivät enää ärhentele hänelle.. ainoa ongelma on että koira liukastui rappukäytävässä, eikä siksi uskalla sinne mennä. tilasimme netistä tossut jotka tulevat maanantaina, mutta tilanne on nyt tämä että isäntä joutuu kantamaan sen alas kun lähdemme lenkille ja ylös kun tulemmä.. enkä oikein tiedä että onko sekään noin isolle koiralle hyväksi.. toivotaan siis että tossujen kanssa uskaltaa kävellä.. ei uskalleta enää ilman päästää kun jos liukastuu, niin menee ryminällä kaikki rappuset alas ja pelkäämme että satuttaa itsensä pahasti niin hurjalta se näyttää. kyllä! komea koirahan se on ja älyttömän kiltti, mutta koirakouluun pitää herran kanssa lähteä, kun ei ole peruskoulutustakaan (kyllä se istuu kun jaksat päättäväisesti käskeä) mutta kaikin puolin kyllä on ihana poika!

Allekirjoitus:

Oikein kovasti onnea uuden perheen jäsenen kanssa! Toivottavasti kaikki sopeutuu ja koiruli uskaltautuis vielä itsekkin rappukäytävään!! Enkä usko, että se kantaminen ainakaan koiraa haittaa jos vaan isäntä jaksaapi koiraa kanniskella.. ;)

kiitos sinulle paljon rohkaisuistasi! onneksi tossut lähtevät postiin maanantaina, että pitäisi tulla ihan melkein tiistaina tai keskiviikkona, niin koitetaan niitä sitten siellä rappukäytävässä.. huhhuh mutta oli kyllä tyyriit tossut! 45e mutta mitäpä sitä ei tekisi että eläimellä on kaikki hyvin! nopeasti alkavat elukat kyllä toisiinsa tottua! tänäänkin pikkukisu meni kerokoiran viereen köllöttelemään kun kero itse makoili siinä ja näki jotain koiran unia ja heräsikin, muttei välittänyt yhtään! isompi kisu sitten voikin antaa hiukan kyytiä!

Allekirjoitus:

Se on kyllä niin totta, että ei rahalla niin väliä (tai itsellä vaikka joutus pari viikkoo näkkärillä elää) kunhan vaan rakkailla koirilla kaikki on hyvin! Kiva kuulla, että alku on lähtenyt mukavasti sujumaan!

juu.. oltiin tossa tädilläni viikonloppuna yötä ja kero oli mukana ja onnistui pääsemään äidiltäni karkuun illalla kun oli jo pimeää.. äiti tuli surkeana kaulapannan ja hihnan kanssa ja menin ihan paniikkiin ja kysyin että mihin päin koira oli mennyt. joku osoitti metsäänpäin jonka takana (n.50m) on iso autotie jossa meni koko ajan autoja.. menin vielä enemmän paniikkiin ja hetkeäkään epäröimättä lähdin ilman kenkiä kylpytakki päällä juoksemaan metsään (olin juuri tullut saunasta) huusin täyttä kurkkua koiraa ja itkin ihan paniikissa.. mistä löytäisimme sen keskellä yötä eikä se ole ollut vielä meillä niin kauaa että uskoin ettei korviaan lotkauttanut huudoilleni.. ja äiti huusi minulle että eihän sulla oo kenkiä tuu tänne sieltä ei se tuu kun huudat ihan paniikissa ja minä en kuunnellut varmaan 20min huusin täyttä kurkkua, kunnes tätini huutaa pihalta että ole nyt jo hiljaa! se on täällä! se oli mennyt ihan eri suuntaan, minne minä menin ja olin siellä ilman kenkiä kompuroinut metsässä risujen, käpyjen ja nulasten keskellä (en ollut huomannut koko asiaa) ja kero juoksi suoraan minun luo ja oli sangen iloinen mähdessään minut ja minä polvistuin maahan ja itkin ihan hysteerisenä. ihan kuin kero olisi sanonut mulle että mitä ihmettä sinä nainen täällä oikein itket ja mesoat! minähän vain kävin äkkiä pikkuisella tutkimusretkellä.
olin kyllä kieltämättä ihan ihmeissäni että se tuli luokseni. ja tämän pienen reissun jälkeen kero on ihmeellisen hyvin kuunnellut ja totellut minua. hitto että pelästyin! ja helpotuin kun se tulikin takaisin. tätini kyllä sanoi, että se on kyllä selkeästi jo kiintynyt minuun niin paljon, ettei hän uskonut että se kauas menisikään. ja hyvä niin! jälkeenpäin ihmettelivät, että mikä ihmeen päähänpisto oli mennä metsään sitä huutelemaan ja itsekin hieman naurahdin asialle ja jalat on ihan haavoilla ja mustelmilla, mutta kyllä se oli sen arvoistakin. että tälläistä tällä kertaa!! ;)

Allekirjoitus:

Voih!! Uskon kyllä, että on säikäyttänyt!! Meillä nää koirat on pihassa, irti (maalla asutaan ja lähimpään naapuriinkiin on matkaa).. Hyvin on pysyneet aina pihassa (tai läheisyydessä ainakin), että tulevat kyllä HETI kutsuttaessa.. mutta eräänä viikonloppuaamuna kun nukuttiin hieman pidempään.. Lähdin normaalisti heti herättyäni ulos koiria tervehtimän.. Vihelsin kerran (jolloin koirat tulee yleensä välittömästi)..mutta mitään ei kuulu eikä näy.. Vihelsin toisen kerran ja kutsuin..ja ei mitään vieläkään.. APUA.. Mäkin lähdin kylpytakki päällä juoksemaan pitkin pihoja tuonne ja vihelsin ja huutelin niin pirun kovaa.. itku oli jo aika lähellä.. olin jo juoksemassa sisälle pyytämään miehen etsintäavuksi kunnes sitten juoksivat kaksi talon takaa metsiköstä niin kovaa kuin kintuistaan pääsivät.. Silloin säikähdin.. Ja ei siinä kyllä ollut ilolla rajaa kun kaappasin molemmat kainaloon!! ;) Onneks Kerokin löytyi ehjänä..kyllä se koirakin noista jotai oppii..huomaahan se sinun huolesi!!

Luin taas pitkän tauon jälkeen näitä kommentteja eri aiheista ja..huhhuh!
Miksi hankkia koira? Miksi hankkia rotukoira? Miksi juuri seropi? Miksi koirasusi? No voi pyhä jysäys sentään....jos kerran kysytään miksi, niin antakaa nyt hyvät ihmiset toisten vastata juuri kuin he itse asian kokevat, kertoa syistään heitä tuomitsematta mikäli haluavat asian toisille jakaa ja siihen aihetta näkevät. Mielipiteitä on miljoonia ja kaikilla omansa, kukaan ei ole enemmän oikeassa kuin joku toinen mielipideasioissa. Ymmärrystä myös negatiivisten kommenttien antajille, sillä omaa mielipidettään hekin julki tuovat.
En minäkään pidä kaikista koiraroduista ja omaan varmasti aivan käsittämättömiä ennakkoluuloja monesta muustakin asiasta, mutta en käy täällä tuomitsemassa kyseisiä koirarotuja/niiden omistajia, vaan käyn hakemassa tietoa ja kokemuksia asiasta jotain ehkä tietäviltä, jotta mahdollisesti oppisin itsekin jotain tai ainakin kykenisin suhtautumaan uudella tavalla.
No joo...meniköhän mulla releet...sori kaikille.
Tsemppiä Heidille! Itseäni kiinnostaa suuresti koirasudet ja aikoinani sellaisen hankkimista harkitsinkin (ja nyt perusteluni), koska sudet ja niiden luontaiset tavat laumassa ja laumansa puolesta itsessään ovat minusta kiinnostavia...olen siis kiinnostunut susien luonteesta, elekielestä, vaistoista ja älykkyydestä. Minulla vain ei ole mahdollisuutta mennä ja silittää sutta, järkikin sen sanoo miten siinä kävisi...(nyt siellä Itä-Suomen väki puhkuu ja puhisee, että tule tyttö tänne vaan susia silittelemään..juu, tiedostan siellä olevat susiongelmat kyllä, ne ovat asia erikseen ja vakava asia onkin).
On kuitenkin hienoa, että koirasusien kautta, me susista kiinnostuneet, voimme nähdä pilkahduksen suden maailmasta, saada omakohtaista kokemusta, vaikka edes sen pienen eleen verran, jonka koirasusi omaa voimakkaammin kuin ns. tavallinen seropi. Ei sillä ole tarkoitus ylpeillä ja rehennellä muille, sillä on merkitystä vain itselle ja omille tuntemuksilleen "jostakin yhteydestä villiin ja alkukantaiseen". Yhtälailla olisin kiinnostunut kissahyeenoista jos kyseisiä yhdistelmiä olisi, koska hyeenatkin ovat minusta kiinnostavia. Onhan meillä ihmisillä oraviakin lemmikkeinä ja nekin monien mielestä kuuluvat luontoon mielummin.
Koirasuden kohdalla vastustetaan sitä vaaran- ja pelontunnetta mitä susi ihmisessä aiheuttaa, mutta unohdetaan se tosiasia, että koirasudessa on suuremmaltiosalta myös sitä koiraakin. Väärällä kasvatuksella ja hoidolla saa koirastakin vaarallisen, joten harkintaa ja asiaan perehtymistä/sitoutumista koirankin hankinta edellyttää. Itse en kerrostaloon tai keskelle omakotialuetta koirasutta välttämättä hankkisi, ei sillä että se söisi omat ja naapurinkin lapset, vaan haluaisin suoda koirasudelleni rauhallisen ympäristön ja siten ehkä kunnioittaa sitä hitusta sutta mitä siellä geeneissä sitten onkin... kunnioitan myös hevosia ja harvemmin niitäkään ihan kerrostalossa näkee.
Seuraan varmasti Nasun kasvamista mielenkiinnolla!

Allekirjoitus: "Sudet ovat koirien veljiä, tunnen itsessäni suden."
-Surku-koira, Muumilaakson tarinat-

sananvapauden voimalla tuon myös minä kantani koirasusiasiaan.

ensiksi tietenkin herää kysymys miksi. ei ole väärin kysyä, miksi valitsit juuri tämän rotuisen koiran.

miksi ei husky tai malamuutti, jos haluaa suden näköisen ja laajan ääniskaalan omaavan hauvan.

miksi ei saarloos tai ääritapauksessa csv, jos haluaa koiraltaan alkukantaisia ominaisuuksia ja jotka ovat hyvinkin paljon sutta muistuttavia. ehkä siksi, että niiden hankinta on huomattavasti vaativampaa, kuin koirasuden, joita myydään apulassa suhkoht usein?

miksi koirasusi, kun sudesta on erikseen jalostettu koira. koira, joka kykenee lukemaan ihmisen elekieltä huomattavasti paremmin kuin susi. miksi koirasusi, vaikka asiantuntijat haluavat kieltää koirasusien kasvatuksen ja välittämisen(kai heillä on ihan syyt siihen). miksi koirasusi, joka risteytyessään suomen susikantaan saa aikaiseksi paljon koirasusia, l. susia, jotka eivät pelkää ihmistä. haluaisin ihan oikeasti tietää.

nuorempana, kun olin tyhmempi, harkitsin itsekin koirasutta. nykyään mielipiteeni koirasusista on se, että uskon suurimman osan näistä suomen lemmikkikoirasusista olevan aivan täysin puhtaita seropeja, että sikäli ihan oikealla foorumilla tässä ollaan. mielestäni koirasusi ei ole mikään hyvä lemmikki, enkä toivo, että täällä mainostetaan koirasutta sellaisena.

minulla on malamuutti-spk, jota toistuvasti, luullaan koirasudeksi, lapset sudeksi. ylpeänä kerron, ettei meidän haukussa virtaa villin serkkunsa veri.

Allekirjoitus:

Taru, kirjoitit asiaa. Jotkut vielä osaavat katsoa asiaa usealta kantilta, silti tuomitsematta ketään. Sinun laisia soisin olevan enemmän! Thoubille ei viitsis mitään edes kommentoida..niin paljon tollasta ihme shittiä saa lukea muuallakin.. Ihmettelisit Thoub mielummin, että kuka hankkii jonkun pittbullin tai dogo argentinon ym.. Ne on JALOSTETTU AGRESSIIVISIKSI ja VAARALLISIKSI ja ne on hemmetin RUMIAkin! Minä ainakin ihmettelen ketä sellaiset rodut kiehtoo.. (mutta en heitä tuomitse jos tykkäävät eri rodusta kuin minä!). Hukat on kauniita, ketteriä, viekkaita, laumastaan huolehtivia, lojaaleja, mystisiä.. Kun istuu Nasun kanssa sohvalla ja se tuijottaa silmiin niin henki meinaa salpautua, kyllä siinä katseessa on sellainen voima.. Ja voin sanoa, että koirasusiharrastajat Suomessa pitävät hukistaan huolta, eikä ne juoksentele metsissä lisääntymässä..

Heidi

sanoit ettet jaksa vastata, mutta kuitenki pyysit minua ihmettelemään miksi joku haluaa tietynrotuisen koiran, kun juuri kysyin "sinulta", tosin yleisesti, miksi halusit juuri "koirasuden". ??

en missään nimessä sanoisi, että pitbullit ja dogo argentinot ovat jalostettu vaarallisiksi. ne on jalostettu siihen mitä ominaisuuksia ihminen niiltä halusi (niinkuin kaikki koirarodut). en tunne kumpaakaan rotua, mutta olen tavannut kyseisen rodun edustajia ja en kokenut oloani uhatuksi! well, kerroppas Heidi mihin tarkotukseen koirasusi on jalostettu?
omistajansa egoa kasvattamaan?

ja mikä sinä olet sanomaan mikä koira on ruma? omaa silmääni ei monikaan rotu miellytä, mutta miksi pitäisikään?
toinen tykkää mopsista ja toinen tanskandogista.

ja btw. en edelleenkään usko, että sinulla on koirasusi. jos itse uskot niin nauti elämästä ja ole onnellinen. katso niitä silmiä ja salpaudu. pidä asia omana tietonasi, jos et kestä sitä, että netin keskustelupalstoille mahtuu miljoonia mielipiteitä.

Allekirjoitus:

Just..eli taas niitä jotka luulevat olevansa muiden yläpuolella.. "Mitä varten koirasudet on jalostettu?" Näitä eläimiä ei olekkaa tarkoitus jalostaa KOIRIKSI (niinkuin saarloos ja CsV).. ideana on päästä lähemms luontoa, eläimen kautta, jota ei ole jalostettu äärimmilleen ihmisten tarpeiden mukaan.. Maailmassa varsinkin täällä kotomaassa on niin ylimielinen ja ennakkoluuloinen asenne kaikkea itselle tuntematonta kohtaan, että se on turhauttavaa.. Maailmasa on mielestäni ongelmallisempiakin asioita IHMETELTÄVÄKSI kuin se, että joku tahtoo omistaa koirasuden.

Lähemmäs luontoa pääsee kun nakkaa rinkan selkään ja lähtee patikoimaan.

Tämänkin keskustelun aloittajilla on niin nuoret "koirasudet", että kyllähän sellaisten kanssa pärjää. En ole kuullut vielä yhdestäkään yli 2-vuotiaan koirasuden omistajasta. Jos nyt edes sitä sutta koirassa oikeasti on.

Alunperinhän nämä susisekoitukset tarkoitettiin rekikoiriksi, mutta sittemmin nämä "tahdon päästä lähelle luontoa" -tyypit availivat kukkaroitaan suden näköiselle koiralle.

Allekirjoitus: Kifu <3 Rosca <3 Jusu <3 Kiki

anteeksi, mutta en todellakaan ymmärtänyt miten kuvittelen olevani muiden yläpuolilla? voisitko Heidi selventää, kiitos.

saarloos ja csv eivät todellakaan ole jalostettu jokamiehen seurakoiriksi! onko sinulla hajuakaan siitä miten lähellä sutta esimerkiksi csv loppupeleissä on?

Allekirjoitus:

niin ja tosiaan sanoit Heidi, että täällä on ylimielinen asenne itselleen tnutematonta kohtaan. mistä olet päätellyt, että koirasudet ja sudet ovat esimerkiksi minulle vieras elementti?

en todellakaan halua kirjoitella täällä huvikseen asioista, joista minulla ei ole mitään tietoa. minua ihan yleisesti ihmetyttää se, miksi joku haluaa juuri koirasuden, eli kahden lajin sekoituksen. (mikä on minusta aika outoa) olisit aivan hyvin voinut vastata asiallisesti, kertomalla miksi päädyit juuri koirasuteen. sen sijaan kimpaantuneen oloisena pyydät ihmettelemään miksi ihmiset haluavat rumia ja vaarallisia koiria. (hmm. miksi koirasutta ei ole hyvä jättää yksin alle 14v lapsen kanssa - olisikohan tämä vaikka mahdollisesti vaaraksi lapselle, joka tietämättään voi käyttäytyä saaliseläimelle ominaisella tavalla ja herättää koirasuden saalistusvaistot)

minusta on lapsellista sanoa, että koirasuden kanssa pääsen lähemmäksi luontoa. se jos mikä on aika omahyväistä, kun riistää vapauden siltä, mikä vapaaksi on tarkoitettu (susi). on vaikea kuvitella, että korkeaprosenttinen koirasusi olisi ihmisen parissa onnellinen. lähemmäksiä luontoa pääsee nimen omaan esim. hennnan kertomalla tavalla.

uskaltaisin väittää, että sekä saarloos että csv ovat ulkonäöltään, käytökseltään, vaativuudeltaan, ominaisuuksiltaan ja koko olemukseltaan lähempänä sutta, kuin sinun 1/8 "koirasusi".

ja kyllä. olet oikeassa. maailmassa on paljon paljon kummallisempiakin asioita ihmeteltäväksi, kuin koirasusi. mutta eikö olisi aika off topic keskustella niistä asioista täällä koirasusiin keskittyvällä palstalla?

Allekirjoitus:

ja Heidi. luinko aivan oikein tuolta, että ihan kylpytakki päällä ja itkua vääntäen olit pihoilla juoksennellut karanneita koiria etsimässä ja että pidät niitä pihalla irti!? ja hetkeä myöhemmin sanot, että me koirasusiharrastajat osataan pitää koiristamme huolta, että eivät juokse metsissä lisääntymässä. voi hyvän tähen

Allekirjoitus:

^ Niin minäkin kovasti ihmettelin tuota, että elävätkö koirat tosiaan kuin pellossa ja juoksentelevat ympäriinsä? En yhtään ihmettele, että ihmisillä on huono asenne koirasusiin, jos niitä ei pidetä edes kytkettynä niin kuin muitakin lemmikkejä.

Ja mä kun luulin löytäneeni hyvän uuden foorumin.. PAH! En ole aiemmin tähän keskusteluun osallistunut, mutta tuonpa minäkin mielipiteeni esiin. Tämän topicin aloittaja kyseli kokemuksia koirasusista, hän EI pyytänyt arvostelemaan valintaansa tai perustelujaan siihen. Onko joku näistä tivaajista joutunut itse selventämään ja perustelemaan omia koiriaan ihmisille jotka jankuttavat jatkuvasti että miksi, miksi, miksi olet ottanut juuri tuollaisen koiran? Tottakai mielipiteitä maailmaan mahtuu mutta tässä on nyt pilattu aloittajan topic täysin. Myöskin nuo "Olen edelleen varma ettei koirassasi ole sutta"- kommentit... Ohhoijaa.. Mistä olet niin varma kun et kyseistä eläintä ole edes nähnyt. Pyydetään muita perustelemaan lemmikkejään ja sitten lauotaan noita kommentteja ilman perusteluja..

Allekirjoitus:

Ensinnäkin se, että koirasudet (aidot) eivät ole halpoja ja aloittaja kertoo ettei ole koirastaan paljoa maksanut. Sen takia ainakin itse pidän epätodennäköisenä, että aloittajan koirassa sutta oikeasti olisi.

Kyllä minä voin selventää ja perustella miksi minulla on minkäkinlaisia koiria. Olen jopa joutunutkin perustelemaan, koska kaikki koirani (entiset ja nykyiset) ovat olleet erilaisia toisiinsa nähden. Aina kun koirasuden omistajalta kysyy miksi saa vastaukseksi jotain "mitä se sulle kuuuluu miksmä oon koirasuden ottanut" -ängstäystä, josta voi kukin tietenkin päätellä mitä haluaa. Itse ajattelen tälläisissä tapauksissa että vastaajalla ei ole mitään syytä, ei tiedä mitään koirasusista tai on ottanut koiran egon kohotusta varten. Keskustelupalstoilla ihmiset eivät tunne toisiaan ja on pakko luoda käsitys sen perusteella mitä toinen kirjoittaa.

Niinkun sanoin, maailmaan mahtuu kyllä mielipiteitä, mutta nää jutut alkaa aika kaukana aloittajan aiheesta.. Miksi ette perustaisi omaa aihetta missä olla eri mieltä ihan vapaasti. Tsemppiä Heidille, Nasulle ja Lucalle =)

Allekirjoitus:

olen nähnyt kyseisen koiran kuvia, enkä näe siinä mitään susimaista.

tämän topicin aloittaja kyseli kyllä kokemuksia koirasusista, mutta miksi ihmeessä hän tekee sen täällä sekarotuisten palstalla, kun koirasusihuuhaille on ihan omakin fooruminsa?

kun ihminen lähtee koiraa ostamaan, varsinkin jos on kyse rotukoirasta (mutta myös vastuulliset seropien kasvattajat toimivat näin), niin kasvattaja kyllä melko tarkkaan kyselee miksi olet päätynyt juuri tähän rotuun ja jos ostajan vastaukset eivät kasvattajaa miellytä, jää pentu saamatta! olen joutunut perustelemaan rotuvalintojani myös muille kanssaihmisille.

koirasusien kohdalla asia on vielä hirmuisen kärjistynyt mm siksi että laki haluaa kieltää koirasudet ja oikeiden koirasusien kanssa työskennelleet ihmiset ovat sitä mieltä, että se ei ole hyvä lemmikki. (tuire kaimiolla taitaa olla tästä asiasta kirjakin?) joten totta ***vetissä ihmisiä kiinnostaa minkä takia joku on välttämättä itselleen koirasuden halunnut! ja haluan korostaa, että olemassa on jo csv ja saarloos, jotka koirarotuna varmasti tyydyttävät suden kaltaisen koiran haluavia. niitä ei vaan olekaan ihan niin helppo saada, kuin apulasta ostettu "koirasusi"(hintahaarukka 400-800e).

tuttavani oli ostamassa ihan aidon aitoa koirasutta h. 2500e. ei sitten onneksi kuitenkaan ostanut.

miksi ihmeessä pitäsi perustaa oma aihe, topicin nimi on koirasusi!? ja nämä kommentit tasan tarkkaan menevät sen alle.

Allekirjoitus:

http://groups.msn.com/koirasudetwolfdogs/nasujaluc a.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=355

tässä tuon Heidin koirasuden kuva. jokainen itse päätelköön miten paljon sutta tässä on.

Allekirjoitus:

Oli tuossa koirassa sutta tai ei, niin tosi upean näköinen on. Heidin ei tarvitte perustella yhtään mittään, antakaa jo olla.

Allekirjoitus: Ainoa, joka aina kotiin tultua ottaa sinut riemulla vastaan, on oma ikävöivä koirasi.

Kun olin nuorempi ja asuin kotona niin meillä oli koirasusi. Yksilössä oli yksi kolmasosa sutta ja sen huomasi. Pentuna tyttö oli mitä ihanin lässykkä, mutta murkkuna alkoi susi puskea pintaan. Tyttö oli perheelle uskollinen, mutta silti oman tiensä kulkija. Miellyttämisenhalu neidillä oli vanhemmiten lähes nolla ja arvaamattomuus ja arkuus tulivat esiin. Aluksi tuli loistavasti meidän sakujen kanssa toimeen mutta murkkuna asiat kääntyivät. Tyttö oli dominoiva ja arka. Oppivainen neiti oli mutta jos neitiä ei kiinnostanut joku niin sitä ei sitten tehty. Vaikka susi ja koira ovat samankaltaisia, niin on niiden perimä ja luonne täysin eri maata. Meidän neiti ei hyväksynyt vanhemmiten ketään vierasta ja ei olisi tullut mieleenkään päästää lapsien lähelle vaikkei tyttö ollutkaan vihainen. Asuimme maalla joten tytökä oli helpointa olla ulkokoirana ja siellä neiti parhaiten viihtyikin. Koirasusi on kivan kuulloinen periaatteessa, mutta käytännössä siinä on aina se petoeläimen osa, joka ei välttämättä ikinä kesyynny tai taannu. Tiedän monia ihmisiä joille on myyty koirasusi, mutta totuus on että on saanut ylihintaisen sekarotuisen. Suden tunnistaa käytöksestä, ei ulkonäöstä. Uskon että osasta saa koirankaltaisia, mutta itse en luottaisi täysin eläimeen jonka luonto pitää minua vihollisenaan. Kyynisyydestä en voi puhua, vaan terveestä järjestä.

Allekirjoitus: miksi ostaa monta rotukoiraa, kun ne voi saada yhdessä pakkauksessa?

juu totta on, ettei koirasutta tunnista ulkonäöstä, mutta on muutamia ulkonäöllisiä seikkoja, joista voi aika pitkälti päätellä jotain. (korvat, silmät, väritys, poskihampaat, tassut...)

muuten erittäin fiksua asiaa.

Allekirjoitus:

ja tarkoituksenani tässä koko keskustelussa on ollut se, että täällä varmasti näitä tekstejä lukee moni koirasutta halajava. täällä sitten kertoillaan, että minulla on koirasusi, on ihana ja oppivainen, maailman uskollisin. tai kaverillani oli 50% koirasusi ja oli kaikille ystävällinen ja luotettava...(vaikka tälläiset tapaukset mitä ilmeisimmin ovat todellisuudessa seropeja)

no tämä joku koirasutta halajava päättää ostaa koirasuden. entäs sitten kun se onkin ihan oikeasti koirasusi ja kaikki ei menekään niinkuin täällä tai monilla muilla foorumeilla kerrotaan.

siksi olen halunnut sanoa, että koirasusi ei ole lemmikki. eikä koirasutta kannata lähteä hankkimaan, koska haluaa lähemmäksi luontoa. eipä tästä asiasta enää muuta sitten.

Allekirjoitus:

Kaikki haluaisivat koirasuden jolla on koiran luonne ja suden ulkonäkö. Valitettavasti sellaista yksilöä ei löydy muuta kuin sekarotuisista KOIRISTA. Itse en ikinä ole ymmärtänyt koirasusien ihannointia.

Allekirjoitus: miksi ostaa monta rotukoiraa, kun ne voi saada yhdessä pakkauksessa?

Voi vitsit, ihana kuulla mite Nasu kehittyy

Allekirjoitus: Jepu, Harmaa norjanhirvikoira&Suomenlapikoira, s. 28.12.2006, vuoden <333

Kannattaa tehdä selkeä ero korkeaprosenttisten ja näiden suomessa yleisimpien pieniprosenttisten välillä. Pieniprosenttinen koirasusi voi käyttäytyä aivan kuin koira. Korkeaprosenttiset sitten ovat yleensä luokkaa - tuhoaa kaiken sisällä, asuu vähintään parimetrisen aidan takana suuressa tarhassa, kuljetetaan kahdessa hihnassa ettei pääse karkuun jos yksi sattuu katkeamaan... - Amerikassa koirasudet ovat paljon yleisempiä, ja siellä niillä on prosentteja laidasta laitaan.

Itse omistan päälle 3-vuotiaan koirasusiuroksen (se siitä ettei meitä olisi ). Syitä sen hankkimiseen oli monia - se oli juuri sitä mitä etsin. Oli silloin listoilla husky ja malamuuttikin, eikä tuo niistä kaukana ole. Vetokoira, suuri mutta kevyrakenteinen, säänkestävä, ulkonäkö passaa, koulutettavuudessa haastetta muttei mahdotonta... Eipä elikossa muuta vikaa ole, paitsi että ei pidä vieraista koirista. Sama ongelma olisi ollut sillä malamuutillakin :P

Allekirjoitus:
Vastauksesi

• Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat lähettää foorumille viestejä. Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ennen kuin lähetät viestin, tai rekisteröi itsellesi ensin käyttäjätunnus.
Paikalla on: 2 vierasta ja 0 jäsentä Eniten käyttäjiä paikalla: 28 (19 Huhti 2008 21:38)