Foorumin etusivu Vastaa Tilastot Rekisteröidy Etsi Käyttäjälista

Sekarotuiset.net:in foorumi: Yleinen seropipulina Koirasusi?!

Kirjoittaja Viesti

Moikkelis!
Onko täällä kellään kokemusta koirasusista? Eilen haettiin 9 viikkoinen pallero!

Allekirjoitus: *Luca* *Nasu*

Koirasusi on jotain sellaista josta on hyvä todellakin tietää ja olla reilusti kokemusta muista koirista ennen kuin niitä palleroita hakee. En tod. suosittele kotikoiraksi.

Allekirjoitus: Onko tämä se laatikko mihin pitäisi jotakin viisasta tai huvittavaa kirjoittaa? Jos niin, katso edellisen kirjoittajan laatikkoa.

No ei tuo kertonut mitää kokemuksesta.. Kokemuskertomuksia haluaisin. Ja tosiaan haettiin yksi pallero, ei useampia. Tämä tyttö tuli kaveriksi meidän Lucalle (saku/rotikka). Alku lähtenyt hyvin käyntiin, todella tottelevainen ja oppivainen tyttö. Niin, mielelläni lukisin tarinoita ja AITOJA kokemuksia koirasusista. Jos joku kirjoittaa, niin laittakaa samalla, että kuinka paljon on sutta ollut kertomusten koirissa. Meidän tytön vanhemmat on: emä: saksanpaimenkoira, isä: saksanpaimenkoira, husky ja kanadan susi 39%. Eli meidän tytössä tuo suden määrä on aika vähäinen, mutta varmasti tulee esiin luonteessakin tuo pieni osa sutta. Kertokaa kokemuksia!!

Oletko varma, ettet ole vain hyväuskoisena mennyt ostamaan ihan vaan seropia, jossa on huskya ja saksanpaimenkoiraa. Tälläinen risteytys kuitenkin voi olla hyvinkin paljon suden näköinen. Todella tottelevainen ja oppivainen tyttö ei nimittäin sutta pahemmin kuvaa. Sudella ei miellyttämishalua ole ja sen kouluttamiseen ei mitkään tassun muotoiset koiran keksit riitä.

Näitä "koirasusia" näkee kaupattavan niin useasti ja aivan varmasti lähes jokainen on ihan vaan seropi, josta löytyy huskya-malamuuttia-saksanpaimenkoiraa-pystykorvaa tms. Jotkut ihmiset ovat vain niin hyväuskoisia ja ostavat "koirasuden", josta saattavat maksaa maltaita ja olettavat siinä olevan sutta, vaikka vain ns. kasvattaja sen kertoo suullisesti ilman mitään todisteita.

Ja mikäli koirasta löytyy oikeasti sutta niin miksi sellainen pitää hankkia, egon jatkeeksi? koska on coolia kävellä suden kanssa? Susi ei ole lemmikki, eikä siitä voi saada "kunnon koiraa" lemmikiksi johonkin kaupunkielämään, ei ei. Jonnekkin valjakkoon hyskyjen ja malamuuttien sekaan susisekotus vielä voi sopia, mutta nimenomaan jonnekkin tosi korpeen, jossa ei pahemmin ihmisiä tai koiria vastaan tule.

Pelkäksi kotikoiraksi en kyllä minäkään suosittele, todellakaan!

Allekirjoitus: Donna, kultainennoutaja/karjalan karhukoira coktail 7.2-03
+Rottakatras; Ännät, Ärrät, Aat & Teet

Ennen tuota paasaamista taas olisi voinut ensin kysyä kuinka asiat täällä ovat. Olisit säästänyt näppäimiäs! Ärsyttää tuollainen paasaaminen.. Eikä tuossakaan ollut kokemusta kirjaimen vertaa, vain luettua ja kuultua. Haluan tarinoita ihmisiltä jotka ovat olleet TEKEMISISSÄ koirasusien kanssa. Ensiksi, olen varma, että tyttömme ei ole vain saku/husky. Koiraa ei tosiaankaan ole hankittu ulkonäön takia, koska tyttö muistuttaa eniten saksanpaimenkoiraa, on vain hieman kookkaampi. Jos katsoit isän suden osuutta niin osaat varmaan laskea, että meidän koirassa osuus on aika vähäinen, tuosta voisi ehkä johtua tottelevaisuus. Me ei maksettu itseämme kipeiksi tästä tytöstä, tervettä järkeä saa käyttää rahan kanssa mitä tahansa seropia ostettaessa, oli sutta tai ei. Voin sanoa, että täällä korven perällä mitään koiraa ei egon jatkeeksi oteta. Vaan kodin turvaksi ja ihmisen seuraksi! Jemina:"Susi ei ole lemmikki", en usko, että kovin moni täyttä sutta kaverikseen huolisikaan. En minäkään. Ja nämä ihmiset joilla ei ole TODELLISTA KOKEMUSTA niin voivat jättää tuon EN SUOSITTELE niille jotka ovat näitä koiria kasvattaneet ja ovat sitä mieltä.

Itse olen kerran törmännyt koirasuteen. Tässä tapauksessa sutta oli 1/4, eli melko paljon. Kyllä oli upea ilmestys ja aivan mieletöntä seurattavaa, käyttäytyi kuten koira, mutta ei kuitenkaan.. Osaavissa käsissä oli tämä tapaus ja omistaja tiesi mihin on ryhtynyt. Itselleni en ottaisi, ei varmasti rahkeet riittäisi, mutta jolle sopii tämänlainen haaste niin mikä ettei.

Allekirjoitus:

Sehän on hyvin paljon yksilöstä kiinni, kuinka "susigeenit" ja "koirageenit" ovat periytyneet. Millainen emo on ollut ihmisiä kohtaan, on varmasti myös olennaista, kuten siis koirillakin.

Tiedän yhden koirasuden, joka on ihmisystävällinen, joskus saattaa ihmistä joskus ulkona väistää, mutta kotiin tulevia vieraita rakastaa välittömästi. Tämän eläimen isä taas puolestaan oli sellainen, että halusi itse tulla tutustumaan ihmisiin omaa tahtiaan. En ole kumpaakaan nähnyt, mutta luotan ko ihmisen sanaan kyllä. Ja siis tämä koirasusi asuu kahden toisen koira-koiran kanssa.

Nyt haluan sen verran tukea aloittajaa, vaikken itsekään ole omalla kohdallani varma, kuinka koirasusiin yleisesti ottaen suhtautuisin, on tässä aloittaja vaan kyselemässä muiden koirasusien omistajien kokemuksia. Se ei tarkoita automaattisesti, etteikö aloittajalla olisi kokemusta aroista / vaativista tai muuten vaan koirista tai etteikö aloittaja olisi ottanut selvää koirasusista ennen sellaisen hankintaa.

Allekirjoitus: Etelä-Suomen Seropit ry - harrastusyhdistys sekarotuisille koirille!
www.esseropit.net

Ihanaa kun tulee myös asiallista palautetta! Tämän meidän pikkuisen emä on todella tottelevainen, pienimmästäkin käskystä tottelee. Todella ihmisrakas ja miellyttämisen haluinen. Molemmat sekä isä että emä asuvat isoissa lapsiperheissä joissa myös muita lemmikkejä. Myös isä (jossa siis sutta) on ihmisystävällinen, niin perheelle kuin vieraille. Tämä meidän pentu on todella utelias ja eloisa. Ei lainkaan arka uusia asioita kohtaan. Tervehtii vieraat iloisemmin ja luottavaisemmin kuin tuo meidän saku/rotikka. Minusta tämä tuntuu lupaavalta. Taidankin tästä lähteä tuonne pihalle palleroiden viereen makoilemaan. Vielä kun tarkenee..

Nojoo, ehkäpä olisin voinut esittää kantani asiaan vähän toisella tavalla ja kysellä ensin, mutta tehty mikä tehty. Kuitenkin olen sitä mieltä, että kodin turvaksi kelpaa ihan koirakin, eikä vain ja ainoastaan koirasusi ja teidänkin coktailissa sitä sutta on niin vähän, että varmasti ilman sitäkin susiprossaa olisi oiva talonvahti. Rotuja on niin paljon, että kyllä sieltäkin varmasti se oma löytyy, joka täyttää ne vaatimukset, joita koiraltansa hakee. En sitten tiedä miksi nimenomaan koirasuden halusit, mutta asia ei varmasti kuulukkaan minulle. Hienoa kuitenkin, että tytsy on noin mukava ja toimeentuleva! Toivottavasti siitä kasvaa oikein mukava otus

Täytyy lisätä vielä..että olen huomannut saman näitä palstoja lukiessa, että joku kysyy muiden mielipidettä ym. niin usein ollaan heti arvostelemassa tyyliin: "miksi olet koiran hankkinut jos et niistä mitään tiedä". Tai sitten tyyli on muuten vaan todella ylimielinen.. Se on minusta rasittavaa ja näillä arvostelijoilla taitaa vain olla jonkinlainen pätemisen tarve.. Kirjoittelen tänne jatkossa Nasun kehityksestä ja kasvusta jotakin, niin voi sitten käydä lukemassa jos jotakuta kiinnostaa pienen koirasuden matka aikuisuuteen.. Onnea saa toivottaa tälle matkalle! ;)

Jeminalle vielä.. onhan meille, ihan "tavallinen" seropikin "kelvannut", kun tuolla Nasun vieressä tuo Luca (saku/rotikka) köllii. Niin, eihän minun meidän valintaa tarvitsekaan perustella, en yritäkkään. Siitä ei taas tulisi kun väärinkäsityksiä ja haukkuja taas.. Aion nauttia molemmista koiristani ihmisten ennakkoluuloista huolimatta..

Valitan, jos otit kommenttini haukkuina, koska se ei tosiaankaan ollut tarkoitus. Keskustelua kuitenkin saattaa lukea moni muukin ja heräteostoksena napata koirasuden kainaloonsa, että mielestäni on ihan hyvä, että suoraa puhettakin on. Mutta hyvä, jos ja kun sinä olet kuitenkin asiaan perehtynyt ja että tiedät mihin ryhdyit. No ennakkoluuloja ja ennakkoluuloja... miten sen nyt ottaa, kukin kai tavallaan. Itselläni ei ainankaan minkäänlaisia ennakkoluuloja ole koiria kohtaan, oli minkä näköinen/kokoinen tahansa. (Meinasit tällä lauseella varmasti kyllä ihan yleisesti ottaen kaikkia etkä vain minua, mutta piti nyt silti kommentoida asiaan). Ja no koirasudet menee siinä muiden ohella, mutta susi on kuitenkin aina susi ja luonne aivan toista, kun koiralla. Itse en tosiaan ole tavannut yhtään koirasutta, mutta kuullut olen näistä, joissa sutta on puolet tai 25% ja eivät kyllä ole olleet mitään unelma"koiria" ainankaan vieraille.

Ja kuulumisia on aina kiva kuulla ja kuviakin olisi mukava nähdä! :>

Jotenkin musta tuntuu, että oot nyt ostanut sian säkissä. Myönnän, omakohtaista kokemusta ei mulla koirasusista ole, mutta miten muka voisi olla mahdollista että jos koirassa on SUTTA, se on miellyttämishaluinen ja oikein kiltti kaikille, ihana pikkupallero ? Kuka vaan voi huiputtaa jotain hyväuskoista tyyliin "joo tässä on puolet sutta, osta pois, tosi hieno koirasusi", vaikka koirassa olis ihan vaan sakemannia ja malamuuttia.

En halua haastaa riitaa, mutta millä voit todistaa koirassasi olevan sutta ?

Allekirjoitus: Elvis - jämtlanninpystykorva & suomenlapinkoira
Bella - kultainennoutaja, labradorinnoutaja & berninpaimenkoira
+ maatiaismirrit

No mutta voi elämä mitä juttuja. Aloittaja kyselee kokemuksia niin eräät alkaa jankkaa että "mistä voit olla varma"..
Jumankekka mistä ketään voi olla 100 varma omasta seropistaan? Miksi ihmeessä ette voi vain toivottaa onne ihanan palleron kanssa?
"En halua haastaa riitaa, mutta millä voit todistaa koirassasi olevan sutta ?" Voi sua kuule meiju...miksi pitäisi todistaa että koirassa on sitä sutta? eihän sitä voi tehdä, mutta ei sullekaan kukaan varmasti tule sanomaan kun esittelet seropisi että "eeeehhei, et muuten voi todistaa että koirassas on rottista, siinä on varmasti vain dobermannia ja labbista"..
Hitto vie, jos ihmiset ei asiasta tiiä mitään ni miks pitää kommentoida? tai ainakin miksi pitää kommentoida negatiivisesti? Musta ei ainakaan tuntus kivalta jos olisin saanut pennun ja tulen tänne hehkuttaa kuinka onnellinen olen pennusta ja sitten monet vaan sanoo melkeenpä että "olitpas tyhmä kun tuon rotuisen ostit ja miksi ei jokin muu rotu?"

Itsellä ei ole mitään omakohtaista kokemusta, mutta eiköhän maalaisjärkeä käyttäen voi ajatella että myös esim 25% susi voi olla kiltti ja tottelevainen jos on saanut näitä "tottelevaisuus" geenejä niistä koiraroduista?
Kyllä varmastikin se suden luonne tulee esiin joissain tapauksissa, mutta en kuitenkaan USKO (en tiedä varmasti) että koirasusi ei voi olla ihana perhekoira oikeissa käsissä.

Mä ainakin tulen lukemaan juttua teidän pallerosta, ja tosiaan toivottavasti tulee paljon kuvia.

Allekirjoitus: koira - ihmisen paras ystävä

Siirsin tämän kun ei mennyt enää ihan galluppina

Kirjoittelen tänne jatkossa Nasun kehityksestä ja kasvusta jotakin, niin voi sitten käydä lukemassa jos jotakuta kiinnostaa pienen koirasuden matka aikuisuuteen..

Kyllä täällä ainakin ihan mielenkiinnolla Nasun kuulumisia lueskellaan.
Sen enempää itse aiheeseen kantaa ottamatta...

Allekirjoitus:

Susanna_121, KIITOS kommentistasi! On ihana lukea järkijuttujakin vaihteeksi! *huokaisee* Juu, tosiaan, en ala kenellekkään täällä todistella yhtään mitää. Meille riittää se, että itse tiedämme mitä koirissamme on. On todella inhottavaa, että ihmiset tulevat tänne väittämään ja tinkaamaan todisteita. Jos tarvitsee olla noin epäluuloinen, niin olisin onnellinen jos ne luulot voisi pitää omina.. SE SIITÄ! Nasu on nyt 9 vko 4 pvä. Säkä on n. 44-45 cm, painoa on 9 kg. (Vertauksen vuoksi, Luca: 13 vko 2pvä. Säkä n.39-40cm painoa 10kg). Nasu kova menemään metsässä, lähtee herkästi hajujen perään (tai on menevinään muka jonkun hajun perässä ) Ja juoksee huomattavasti kovempaa kuin Luca poitsu. Aivan mieletöntä vauhtia pääsee Nasu on myös vahvempi kun Luca, vaikka Luca on paljon rotevampi (oikee makkara, heh!).. Tän tytskyn maitohampaat on uskomattoman isot, tai siis KULMAhampaat (ei muut niinkään)! Tutut koiraihmisetkin on ihmetellyt kuinka massiiviset voi maitohampaat olla.. On se kyllä ilo seurata miten nuo pienet kehittyy ja kasvaa. Ja miten ne oppivat uusia asioita..ja temppuja! Kuvia laitan sitten kunhan saan tuon vanhan koneen käyntiin, on meinaa kaikki kuvat siellä..

Kjääks. On siinä sinulla hommaa kasvattaa koirat jos tosiaan on 13 viikkoinen seropinpentu ja 9 viikkoinen koirasusi. :O

Allekirjoitus:

Niin on! Olen hyvin tietoinen asiasta.

"Pelkäksi kotikoiraksi en kyllä minäkään suosittele, todellakaan!"
Mun mielestä kaikilla koirilla sais harrastaa jotain...edes jotain!

Tutulla oli pari vuotta sitten koirasusi(kuoli vanhuuteen).
Oli puoliksi susi ja puoliksi koira.
Oli tosi kiltti,eikä mitenkään vaikeasti koulutettava.Ja oli todellakin vaan kotikoirana.Sillä ei tehty ikinä mitään ja
oli lempeä kun lammas.
Ei siis tarkoita sitä jos omistat koirasuden että se on vaarallinen eläin!

Itse en kyllä kahta pentua samaan aikaan ottaisi,ei aikakaan riittäisi kahden pennun kouluttamiseen.
Siinä on aika kova työkin..
Vanhempi koira ja pentu sopii mielestäni vallanmainiosti yhteen,vanhempi määrää miten talossa ollaan ja opettaa pienempää kaikissa asioissa.

Toivotan onnea urakallesi !

Lisäys :

Itse en tosiaan ole tavannut yhtään koirasutta, mutta kuullut olen näistä, joissa sutta on puolet tai 25% ja eivät kyllä ole olleet mitään unelma"koiria" ainankaan vieraille.

Pieni vinkki,ei pahalla mutta älä puhu jos et ole yhtäkään koirasutta ikinä tavannut!Olen kuullut..Joo
kyllähän sitä kuulee mitä vaan,vaan ei kannata puhua jos ei oikeasti ole asiasta omakohtaisia kokemuksia!

Unelmakoiria vieraille...? kyllä minun kamuni koira oli juurikin UNELMA koira vieraille...että sillä tavalla...

Allekirjoitus: 4-vuotias x-rotuinen tyttö
2-vuotias x-rotuinen tyttö
12 viikkoinen Petit basset griffon vendeen poika

Onnea uudesta perheenjäsenestä, ja paljon jaksamista koulutukseen!!! Mahtaa tulla komia tytteli nasusta! Onkos tytöstä jo kuvia? Ja jokaisellahan on oikeus mielipiteeseen, mutta miten ne ilmaisee, on sitten ihan eri asia.

Allekirjoitus: Haudassa on aikaa nukkua!!! :)

Jeps,onhan tuosta kuvia, mutta en saa siirrettyä niitä tälle koneelle..ainoastaan vanhalle koneelle saan (tai saisin jos se olis kunnossa)! Laitan kyllä kuvia heti kun onnistuu! Juu, työtä noissa tosiaan on. Mutta onneksi on aikaa ja kärsivällisyyttä ja keinoja. Enkä kuitenkaan ole tässä urakassa yksin ;) Olen muuten huomannut, että Nasu ilmaisee itseään paljon laajemmalla äänivarastolla kuin Luca. Nasu käyttää jos jonkinlaisia ääniä.. Välillä tuntuu, että Lucakin katsoo sitä ihmeissään, että "mitähän tuo oikein mienaa".. Nasu on myös tosi energinen, ei oikein malta olla paikallaan muuta kuin unessa ollessaan..

Jos haluat kuulla omakohtaisia kokemuksia koirasusista, niin sivulta http://groups.msn.com/koirasudetwolfdogs/_whatsnew .msnw löytyy .. Itsellänikin on koirasusi 25% sutta ja 75% huskya.. Aivan ihania eläimiä, ei mitään verrattavissa "tavallisiin" rotukoiriin.. Koirasudet ovat äärimmäisen herkkiä, niitä ei siis pidä rankaista, vaan opetetaan mikä on väärin, ja mikä oikein.. Ja luontaiset aistit ovat huomattavasti vahvemmat, kuin jo pitkälle jalostetuilla rotukoirilla. Uskollisempaa eläintä ei löydä mistään..!

Allekirjoitus:

Vau! Ihana saada oikeasti positiivisia kokemuksia vähän lisää. Täytyy käydä myös katsomassa tuo linkki minkä laitoit! Voisiko sulle ilves_girl86 laittaa sähköpostia? Olis kiva kysellä kokemuksia ja ohjeitakin ihan henk.koht. Ja verrata kokemuksia.. Olis minusta huomattavasti mukavampaa sähköpostilla, kuin täällä missä kuitenkin joka välissä arvostellaan..

Älä ota hirveen vakavasti näitä erinäisiä mainintoja. Niin monta on mielipidettä kuin on ihmistäkin. Akulla ja Napulla on ikäeroa 2kk ja hyvin on mennyt. Kumpikin on oppinut hitaasti, mutta varmasti.

Kattelin kuvia ja on aivan upeita otuksia. Osa paljonkin suden näköisiä, osa vähemmän. Miksipä ei sudellakin voi olla hieno luonne, onhan koiriakin monenlaisia. Tsemppiä!

Allekirjoitus: Ainoa, joka aina kotiin tultua ottaa sinut riemulla vastaan, on oma ikävöivä koirasi.

Tuon linkin minkä laitoin, niin sieltä löytyy todellakin koirasusien kasvattajia, joten saat varmasti apua kaikkiin mahdollisiin ongelmiin.. En itsekkään niin tietoinen vielä kaikesta ole, mutta tiedän kyllä nämä ihmiset jotka tahtovat vain arvostella ja haukkua koirasusia.. Mutta totuus on että kaikki jotka ylistävät koirasusia ovat omistaneet/omistavat koirasusia .. Meidän koirasutemme on vasta n. 4kk:n ikäinen.. tuolla sivulla voit todellakin kysellä ihan kaikkea, ja siellä ei kukaan ala arvostelemaan niin kuin täällä, vaan me olemme ihan oma ryhmämme, joten olet tervetullut mukaan.. Eiköhän tuo valvoja sinut hyväksy joukkoon, olen itse tuon ryhmän valvojalta ostanut tämän meidän pentumme.Voin jopa suositella sinua, jos tarvii.. mutta tässä on silti tämä minun sähköpostini ilves_girl86@yahoo.com.

Allekirjoitus:

minä olen aina unelmoinut huskysta tai koirasudesta tosin tämän hetkinen kerrostalokaksioni ei taida ihan kattaa rodun tarpeita ;). mielestäni kaikki eläimet kuten ihmisetkin ovat aivan omia persooniaan joten olen täysin puolellasi!

Allekirjoitus:

Ei sillä asunnon koolla periaatteessa niinkään väliä, vaan sillä että viettää koiran kanssa aikaa.. Koirasudet ovat todella ylivilkkaita ja toimeliaita, joten ne tarvitsevat paljon seuraa.. Ei välttämättä hyvä ainoaksi koiraksi, etenkään jos käy töissä tms.. Huskyt ovat todellisia jääräpäitä, ainakin meidän huskymme, mutta ehkä sen takia ne juuri niin ihania ovatkin

Allekirjoitus:

ystäväni varaa koirasusikasvattajalta ensikevään pentueesta pennun ja itsekkin olen asiaa miettinyt halu olisi kyllä kova, mutta täytyy harkita tarkkaan sillä minulla on tällä hetkellä 2 kissaa, että varmasti tulevat kaikki keskenään toimeen ja elävät sulassa sovussa.. (hmm.. sehän olisi toivottavaa mutta ei tiedä onko mahdollista) mielestäni koirassa seurallisuus on positiivista ja käyn lenkillä muutenkin päivittäin että seura vain puuttuu! ja vaikka olisin töissä on poikaystäväni ainakin täällä (kun olen illassa) että sehän on vain plussaa!

Allekirjoitus:

Kyllähän koirasudet tulevat kissojen kanssa toimeen yhtä hyvin kuin muutkin koirat.. Tietysti se on sinun tapauksessasi enemmän kissojen iästä kiinni, ja jos kissat eivät ole tottuneet koiriin niin sekin on.. Ja onhan niitäkin kun joku sanoo että heidän kissansa tulee koirien kanssa hyvin toimeen, niin ei se tarkoita että se kaikkien koirien kanssa.. Koirasudet ovat todella sosiaalisia ja tutustumisenhaluisia koiria etenkin pentuina..

Allekirjoitus:

Meidän Nasu ei juurikaan sisällä viihdy.. (ulkona kyllä aina ovatkin, jotain poikkeuksia lukuun ottamatta). Aika hermostuneeksi heittäytyy jos sisällä on pidempään kuin pienen hetken (paitsi jos uni tulee..). Että siinä oon kyllä samaa mieltä, että jos kerrostalokaksioon päättää tällaisen vintiön haluta, niin TODELLA paljon täytyy kyllä sitä puuhaa ja liikkumista järjestää.. Mutta jos se vain on mahdollista niin mikä ettei.. Ja kaveri meidän Nasulle on ainakin erittäin tärkeä, on niin sosiaalinen ja vilkas tyyppi, että jos meillä ei olisi jo koiraa ollut kun Nasu hankittiin niin kaveri oltais ehdottomasti hommattu Nasulle! Miya, minkälainen tulee olemaan susiprosentti tässä pentueessa mistä olet harkinnut pennun varaavasi? Täytyy kyllä sanoa, että kiinnostavampaa ja viehättävämpää eläintä saa etsiä..

Vastauksesi

• Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat lähettää foorumille viestejä. Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ennen kuin lähetät viestin, tai rekisteröi itsellesi ensin käyttäjätunnus.
Paikalla on: 1 vierasta ja 1 jäsentä (Sussu86) Eniten käyttäjiä paikalla: 28 (19 Huhti 2008 21:38)