Foorumin etusivu Vastaa Tilastot Rekisteröidy Etsi Käyttäjälista

Sekarotuiset.net:in foorumi: Yleinen seropipulina Koiran hankinta/omistaminen ja varakkuus

Kirjoittaja Viesti

Aloitampa tämmösen keskustelun kun tuolla "mistä saisi seropipennun"-aiheessa tuli kommenttia , kun ap. halusi koiran halvalla.

TaKKu: Niin... Yllättäviä menoja saattaa tulla ja ei se koiran pitäminen ihan ilmaista ole.

Onko se koiranomistamisen kriteerinä, että on paljon säästöjä, tai on varaa maksaa siitä koirasta kertasummana se esim. 1000€. Se, kuinka varakas ihminen on, ei todellakaan korreloi sen kanssa kuinka koiraa hoidetaan. Monet rikkaat viis veisaavat koiransa hoidosta. Saattavat ostaa ruoan marketista, mikä nyt on tarjouksessa, viitsimättä sen kummemmin perehtyä koiransa tarpeisiin ja eläinlääkärillä käynnit on "unohtuneet" penturokotusten jälkeen. Toisaaltaa köyhä opiskelija syöttää koiralleen kallistakin ruokaa ja juoksee eri merkkien perässä, koska hänen koiransa sattui olemaan herkempi vatsainen ja kaikki ei sovikkaan, sekä eläinlääkärissä käydään pari kertaa vuodessa, pienimmästäkin oireesta. Opiskelija itse elelee kaurapuurolla ja nuudeleilla. Nämä nyt oli vain karrikoituja esimerkkejä.

Itse olen ollut tuo köyhä opiskelija ja nykyään köyhä työtön, tosin olen pidän itseäni suht maalaisjärkisenä. Koirat on saanut edullista, mutta suht. laadukasta nappulaa, lihaa ja ruoantähteitä. Olen käyttänyt koirani säännöllisesti eläinlääkärissä rokotuksilla, sekä muulloinkin, kun aihetta ollut (sylkirauhasen tukkeuma, paikallinen demodikoosi, kastrointi, sterilisaatio, kilpirauhasenvajaatoiminta, korvatulehdus yms.). Rahaa ei ollut laittaa koiranhankintaan paljoa, aikoinaan se 50€, mitä Zerastakin maksoin, piti lainata äidiltä. Kuitenkin rahat ruokaan ja elänlääkärin on aina jostakin löytynyt. En tingi koirieni hyvinvoinnista. Myönnän kuitenkin, että raha vaikuttaa koirienikin elintasoon, muttei niin että siitä kärsisivät. Pyrin pitämään maalaisjärjen mukana, en joka nuhasta ja näpystä juokse eläinlääkärin, vaan pyrin kotilääkitsemään ja seuraamaan tilannetta. Olen kiinnostunut koirien ruokinnasta, perehdyn eri merkkeihin ja pyrin löytämään halvimman mahdollisen tyydyttävän hyvä laatuisen ruoan (jota täydennän raa'alla lihalla ja luilla). Eletään kädestä suuhun ja vaikka koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo, niin en usko, että meidän varattomuus on koirillemme haitaksi. Aina se raha jostakin löytyy.

Allekirjoitus: "Life sucks and then you fucking die, you know!" -Ozzy Osbourne-
<3 Spk/rtw/labukka Zera (03/03) ja löytökoira Mishka (11/03) <3

Nyt puhut asiaa!

Allekirjoitus: - Tervetuloa maailmaan, täällä pärjätä saa omillaan -

En tuossa muuta kritisoi kun tuota ajattelua, että halpa koira kun rahaa ei ole. Olen itsekin opiskelija ollut eikä rahaa ole ollut ja nykyään avo opiskelee. Tiedän vain kuinka tiukoilla joillakin on raha juuri vuorotteluvapaalla ja ovat joutuneet palaamaan töihin etuajassa. Mielestäni vain pitäisi myös ajatella ennen koiran hankintaa sitä, miten rahat riittävät ja pientä ennakoimista.

Allekirjoitus: http://leevuska.vuodatus.net/
Jokainen pesty koira pitää pyhänä velvollisuutenaan liata itsensä niin pian kuin mahdollista. -Clara Ortega-
Peppi 11/2006 & Leevi 12/2007

Asiaa puhuu ap.

Mekin hankimme koiran viime keväänä, vaikka rahatilanne on heikko. Me miehen kanssa molemmat opiskellaan opintotuella, lisäksi meillä on kolme lasta. Mietin kovasti koiran hankintaa ja aluksi se pitikin hankkia sitten kun valmistun. En vain pystynyt enää odottamaan.

Kyllä koirapito maksaa, mutta se on vain valintakysymys mihin haluaa vähät rahansa laittaa. Ostan kunnon koiranruokaa eläintarvikeliikkeestä, kuulun kennelliittoon, paikalliseen koirakerhoon, koiralla on tarvittavat varusteet ja se saa liikuntaa, koulutusta ja yhdessä oloa.

Eläinlääkärivakuutuksen olen koiralle ottanut, sillä omatunto ei sallisi sitä, että koira jäisi hoitamatta sen vuoksi ettei rahaa ole. Kyllä vähälläkin rahalla siis koiraa voi pitää hyvin ja ei se koiranpito kuitenkaan maksa kuin sellaisen tupakka-askin hinnan päivässä, tosin yllätyskuluihin on hyvä varautua.

Allekirjoitus:

Mielummin rahat koiraan kuin tupakkaan/alkoholiin...

Juu ei se koiranhinta kerro yhtään mitään. Tai no korkeintaan sen että joku haluaa älyttömiä summia koiranpennusta. Se on sitten eri asia, kuinka paljon maksaa siitä.

Eikä se, että on valmis maksamaan koirasta 1000e tarkoita sitä, että olsii valmis "enemmän" laittamaan koiraan rahaa kiinni.

Koiran hankinta on aina valintakysymys. Jos haluaa kulkea vapaasti, mennä baareihin, ravintoloihin, olla ilman "kotiintuloaikoja", olla vaan kavereiden kanssa kaupungilla, lähteä yhtäkki matkoille ym ei koiraa edes pidä harkita.

Eikä koiraa hoideta sen heikommin oli sitten työtön, opiskelija tai ns hanttihommissa. Kyllä koiranhoito lähtee sydämestä eikä siitä raha määrästä.

Meidän koiruudelta ei ole ainakaan ikinä mitään puuttunut ja eläinlääkärissä käydään, kun tarvetta on. Perjantaina esimerkiksi ollaan menossa rokotuksille...

Koiranhinta ei kerro koirasta mitään..

Allekirjoitus:

Pirpana: Koiranhinta ei kerro koirasta mitään..

Tai siitä omistajasta.

TwoDogs: niinpä. Ja oma luonteeni on ainakin sellainen, että en mittaa rahan kautta asioiden/esineiden ym arvoa.

Allekirjoitus:

Pirpana: Sama.

Mulle kaikella on enemmänkin tunnearvoa. Ja koira on kaikki kaikessa. Vaikka onkin nyt perhe ja pieni vauva.
Koira kuuluu mun perheeseen siis ihan yhtälailla kuin tuo vauvakin. Ei sitä rahaa o yhtään sen enempää kuin ennenkään, silti perheeseen tuli vauva ja koira pysyy. Ne on niitä tärkeysjärjestyksiä...
Mä osaan ainakin olla onnellinen vaikka ilman rahaakin, onhan mulla maailman ihanimmat ihmiset vierelläni ja tuo "mokkopää"...

On mulla sitten rahaa tai ei, koira on ja pysyy, tulee aina olemaan, ja ikinä ei ilman.

Se on yks mun elämän tukipilareista!<3

Täällä kans yks köyhä (lukeeks näitä palstoja edes varakkaammat ). Mulla on aina ollut eläimiä talossa undulaateista koiriin, ja vaikka rahaa on ollu niukasti periaate on ollut, että ensin eläimet ja sitten minä. Minä olen ne kuitenkin ottanut, ja minä olen niistä vastuussa.

Allekirjoitus:

Samoilla linjoilla mennään. Koiralle ensin sapuskat ja muut tarpeelliset. Sitten katsotaan mitä itse tarvitsee. Vaikka onhan se myönnettävä, että kyllä nuo eläinlääkärilaskut (varsinkin yllättävät) aina kirpaisee, mutta ne ei ole mun mielestä mitenkään "vaihtoehtoisia" menoeriä. Jos koiralla on jokin isommin vinossa, niin lääkäriin mennään ja sitten murehditaan miten se maksetaan. Ruokaakaan ei viitsi vaihtaa, vaikka kalliimpaa onkin, kun on ollut maha sen verran hyvässä kuosissa tuolla ruualla.

Kaipa tuokin on yksilöllistä ja kaikilla omat prioriteettinsa

Allekirjoitus: "Labrott" Aatu 3/2006

hieman miettisin koiran hankintaa siinä tilanteessa, jos koira maksaa 50e ja sekin täytyy lainata.

kyllä myös "paremmin toimeen tulevat" ruokkivat koiraansa laadukkaalla ruualla ja eläinlääkärissä kyllä käydään jos tarvetta on. uskon, että suurin osa koiranomistajista toimii näin olipa kyse köyhästä tai hieman varakkaammasta ihmisestä. sinänsä ihmisen varakkuus ei varmastikaan vaikuta lemmikin onnellisuuteen/siihen miten sitä hoidetaan mitenkään oleellisesti, kunhan jokainen on valinnut sellaisen koiran joka omaan talouteen parhaiten sopii.

Allekirjoitus:

Joo, tuo tosissaan jäi edellisessä viestissä hieman vajaaksi, kun sanoin että jokaisella on omat prioriteettinsa:

Eli Thoubin kanssa tuosta samaa mieltä, että jos välittää koirastaan ja on hyvä koiranomistaja, niin kyllä siitä huolehtii oli rahatilanne mikä tahansa (eli sitä on tai ei). Kuten olemme varmasti huomanneet, niin ihmisiä on moneen junaan.

Allekirjoitus: "Labrott" Aatu 3/2006

thoub: hieman miettisin koiran hankintaa siinä tilanteessa, jos koira maksaa 50e ja sekin täytyy lainata.

No silloin tilanne oli semmonen, että tilillä olisi se summa rahaa ollut, mutta en päässyt ottomaatilla käymään. Sain sitten rahan äidiltäni, joka oli mukana hakureissulla miesystävänsä kanssa. Olivat samalla uuden (vanhan) asuntoautonsa testiajolla ja veivät minut kotiini Rovaniemelle yli 800km päähän. Tilanne oli usein se, että opintotuki kun kilahti tilille, niin melko usein se oli viikon kuluessa sieltä mennyt ja loppukuu kiituuteltiin parillakympillä. Hyvin on koirille ruoat nenän eteen kuitenkin tullut, aina ensin ostettiin koirille ruoat, sitten omat ja mikäli rokotuksia yms. oli tiedossa, niin sen verran säästettiin ja yritettiin kiristää vyötä. Mikäli jotain yllättävää sattui, niin sain rahat kaverilta tai äidiltä lainaan, jotka maksoin takaisin seuraavasta opintotuesta tai mikäli oli hyvä onni, niin sattui rahaa vielä olemaan tilillä (opintoraha tullut samalla viikolla).

En minä vieläkään mitenkään rikkaasti elele, vaan pitää aina etukäteen suunnitella ja miettiä, että mitä menoeriä on tulossa ja mitä maksetaan. Koirien ruoat ostetaan aina etukäteen, kun rahaa tulee, samoin matolääkkeet yms. Mikäli sitä ei minulla jostain syystä satu olemaan, niin mies maksaa, jolle kuitenkin maksan kaiken aina takaisin. Koirat ovat minun ja minä ne hoidan. Nettotulot kk tällä hetkellä n.750€.

thoub: kyllä myös "paremmin toimeen tulevat" ruokkivat koiraansa laadukkaalla ruualla ja eläinlääkärissä kyllä käydään jos tarvetta on. uskon, että suurin osa koiranomistajista toimii näin olipa kyse köyhästä tai hieman varakkaammasta ihmisestä.

Samaa mieltä, tuo aiempi esimerkki oli vain kärjistetty yleistys vastakohdaksi väitteelle/luulolle, etteikö halvan koiran ostajat ja vähemmät varakkaat huolehtisi koirastaan.

"No silloin tilanne oli semmonen, että tilillä olisi se summa rahaa ollut, mutta en päässyt ottomaatilla käymään. "

no minä käsitinkin tämän siten, että sitä 50e ei olisi tililläkään ollut. siinä tilanteessa tulee heti ajatelleeksi, että mistä rahat rokotuksiin ja yllättäviin menoeriin, esim. koiran sairastuminen.

vaikka meidän huushollin tulot ovatkin nettona useita tuhansia euroja, niin karsastan silti koirien hintoja. minusta on jokseenkin järjetöntä, että ihan perusvanhempien (näyttelyistä eri tai eh tai ei sitäkään) pennut maksavat 1200-2000e. minusta se on kauhea hinta koirasta. sitä perustellaan yleensä sillä, että koiran ostohinta on se pienin menoerä koiraa hankittaessa. juu, totta tuokin, mutta korkeat hinnat ovat myös mahdollistaneet koirilla tehtävän bisneksen.

Allekirjoitus:

Olen kyllä tehnyt "pieniä ennakkosuunnitelmia" ja minulla on ollut kauan koira ja olen maksanut pennusta 500 mk sinä aikana, ja on se kiva kun porukat tietää näin paljon, mie kun ajattelin että rokotukset ja tarkastuksen saa ihan ilmaiseksi, no ei nyt ihan, rokotus ja vararahat odottavat tilillä ja pennunhankintahinnasta säästän sinne lisää, vaikka ei tarttis kelleen selitellä niin olen ihan budjettiin laittanut koiranruuat ja kuiteski 18 vuoden kokemus koirista niin enköhän osaa kustannukset laskea , kannattaa muuten ite keitellä ruuat, siitä kertyy ihan mukavasti madotusrahat. Mistä te muuten päättelitte että mulla ei oo rahaa, en jaksa kaikkia lukea jos olikin kyse jostakusta muusta, minun periaate vaan on että koira ei hankintahetkellä saa maksaa ton enepää piste Koiran hoito sitten on eri asia,okei, myönnetään, yritin löytää halvan pennun sympatiapisteillä. Kiitoksia kannustuksista , ihan intona oottelen vuorotteluvapaata ja edelleen tsekkaan apulat, pörssit päivittäin, pennusta en maksa yli satasta ja anteeksi että vähän keittää mutta en turhaan jää vapaalle. Nytkin apulassa taietaan hakea isää coctailemälle ja vahinkopentu sitten maksaa 650€. p.s. miten joku voi tämmösellä palstalla sanoo "minä päätän" mielestäni se ei oo selitys, selitys voisi olla esim. että tämä palsta on luotu keskustelua - ei kaupittelua varten.

Allekirjoitus: liisa

Omasta puolestani voin vastata, että ihan yleisesti laitoin kommenttini. Itselleni vain jäi se halvalla- sana kummittelemaan kun kuitenkin niitä menoja on senkin jälkeen. Tästä kommentista nyt vain päätettiin lähteä tekemään oma aiheensa, mutta siis mukavaa, että olet tehnyt ennakkosuunnitelmia Ja toivottavasti mieluinen koira löytyy

Allekirjoitus: http://leevuska.vuodatus.net/
Jokainen pesty koira pitää pyhänä velvollisuutenaan liata itsensä niin pian kuin mahdollista. -Clara Ortega-
Peppi 11/2006 & Leevi 12/2007

En aukaissut tätä aihetta vain TaKun kommentin takia, vaan ihan yleisen ennakoluulon yms. takia, mihin usein törmää niin oikeassa elämässä, kuin keskustelupalstoillakin. Kaikki ottaa nyt ne herneet pois ruumiinaukoistaan. (tämäkin lause oli sitten vitsi) Halusin vain aloittaa keskustelun aiheesta, väittelyn ja mielipiteiden vaihdon.

Onneks herne ei ollu syvällä, jatkan etsimistä omilla ehdoilla, moi.

Jollakin tosiaan se herne hurahti ja kauas

Allekirjoitus: Sitä saa mitä tilaa.

mä en nyt ymmärrä mitä pahaa joku on sanonut? minusta hyvää keskustelua ja itsekin tosiaan totesin ettei sillä omistajan varakkuudella ole mitään merkitystä koira-asioissa. saati koiran hinnalla...

Allekirjoitus:

thoub: kyllä myös "paremmin toimeen tulevat" ruokkivat koiraansa laadukkaalla ruualla ja eläinlääkärissä kyllä käydään jos tarvetta on. uskon, että suurin osa koiranomistajista toimii näin olipa kyse köyhästä tai hieman varakkaammasta ihmisestä. sinänsä ihmisen varakkuus ei varmastikaan vaikuta lemmikin onnellisuuteen/siihen miten sitä hoidetaan mitenkään oleellisesti, kunhan jokainen on valinnut sellaisen koiran joka omaan talouteen parhaiten sopii.

Ei aina pidä paikkaansa.Aina ei "porvarien" koirat voi niin onnellisesti kuin vois luulla. Tiedän eräänkin perheen jossa rahaa "on", mutta koirat 3kpl ei takuulla ole niin onnellisia kuin meidän. Ruokaa saavat, pihalla elävät, lenkitetään kuin huvittaa/ehtii, lääkärissä käydään kunhan kipeeksi kunnolla tulevat...No, mutta en koe asiakseni siihen puuttua sen enempää. Eivät ne silti kärsi.
Tämän "ennakkoluulon" vain ajattelin kumota.

liisa: p.s. miten joku voi tämmösellä palstalla sanoo "minä päätän" mielestäni se ei oo selitys, selitys voisi olla esim. että tämä palsta on luotu keskustelua - ei kaupittelua varten.

Aikuisen puhetta.Mutta mitä voi odottaa kun "pomona" on mies... (ASU HUOM! TÄÄ OLI SIT VITSI!)

Mutta en minäkään näe tässä keskustelussa mitään pahaa tai loukkaavaa. Tässähän kumottiin ennakkokäsitteitä.

"p.s. miten joku voi tämmösellä palstalla sanoo "minä päätän" mielestäni se ei oo selitys, selitys voisi olla esim. että tämä palsta on luotu keskustelua - ei kaupittelua varten."

- Asu on ylläpitäjä. Toisekseen aika monella foorumilla on sama sääntö, että kaupitella ei saa.

Allekirjoitus: Kifu <3 Rosca <3 Jusu <3 Kiki

en missään nimessä tarkoittanutkaan, että AINA varakkaiden koiria hoidetaan perheen tulojen edellyttämällä tavalla. seuraavassa lauseessa se tuleekin ilmi, kun kirjoitin "uskon että suurin osa koiranomistajista toimii näin olipa kyse köyhästä tai hieman varakkaammasta ihmisestä." eli osa niin köyhistä kuin varakkaistakin ei hoida koiraansa hyvin.

sikäli joudun vain toistelemaan itseäni, kun myös kirjoitin ettei se ihmisen varakkuus ole oleellinen asia koiranpidossa. varakkuuskin on niin liukuva käsite, se mikä on toiselle paljon, voi olla toiselle vähän.

olen myös samaa mieltä siitä, että "minä päätän" ei ole paras mahdollinen ilmaus tuohon. miehet.

Allekirjoitus:

Kaikki vaan ei tiedä missä saa kaupitella ja missä ei, nytpä opin ettei täällä kaupitella eikä ostella, sitä vaan epätoivoisesti etsii kaikilla hakusanoilla, kun mistään ei löydy. Taian unohtaa koko pennunhaun ja opettelen olemaan ilman ja onhan tuota puuhaa vapaalle kun saan hoitaa lapsenlastani 2 ja ½ ekaa kuukautta. Sittenkun koirakuume yltyy hirmuseks laitan jonoon kaikki negapuolet, pluspuolia ei kande laittaa koska tietää mihin se vaaka romahtaa, jospa sitä vois elää ilmankin. Olipa muuten kauhee lumimyräkkä eilen.

Kotia etsiviä aikuisia koiria on paljon, jos ei välttämättä halua pentua.

Allekirjoitus:

Varakkuus on todellakin suhteellinen käsitys. Joillekin se 2000e tulot on jo paljon kun toisille vasta ne 5000e tulot ;)

Elämäntyyli merkitsee niin paljon. Alkanut tuntua, että mitä isommat tulot sitä enemmän rahaa palaa ja visa vinkuu. Pienempi tuloiset monesti osaavat ennakoida paremmin tulonsa ja menonsa sekä tinkiä välillä, jos pakko on. TArkoitan vaan, että monesti pienempituloiset hallitsee raha-asiansa paremmin =)

Ja sitoutumiskykyä lemmikkien otto tarvitsee. Ei niitä voi hetken mielijohteesta ottaa.

Allekirjoitus:

liisa: miten joku voi tämmösellä palstalla sanoo "minä päätän" mielestäni se ei oo selitys, selitys voisi olla esim. että tämä palsta on luotu keskustelua - ei kaupittelua varten
liisa: Kaikki vaan ei tiedä missä saa kaupitella ja missä ei, nytpä opin ettei täällä kaupitella eikä ostella,
Vai tämmöistä.
Näiltäkin harmeilta olisi vältytty jos vaan olisi viitsinyt lukea nuo hyvinkin yksinkertaiset/yksiselitteiset ohjeet/säännöt!
Siellä asia kerrotaan ihan selväsanaisesti.
Ja sitten aiheessa palataan otsikonmukaiseen keskusteluun, muut viestit poistetaan!
Ja valitusviestit voipi lähettää tänne: yllapito@sekarotuiset.net

Allekirjoitus:

no, onneks nää harmit tässä on tositosi pieniä, huomenna soitan kaupan ilmoitustaululla olleeseen ilmoon, saas nähä millasia pentuja hinta vaan ysikymppii ja siitäki saa tinkiä

Vastauksesi

• Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat lähettää foorumille viestejä. Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ennen kuin lähetät viestin, tai rekisteröi itsellesi ensin käyttäjätunnus.
Paikalla on: 1 vierasta ja 0 jäsentä Eniten käyttäjiä paikalla: 28 (19 Huhti 2008 21:38)