| Kirjoittaja |
Viesti |
|
|
täällä varmastikaan et saa paljoa kritiikkiä, koska tämähän on nimenomaan seropien palsta, ei puhtaiden puolesta huutavien fanaatikkojen.
meillä on siis puhdas ja sekarotuinen, puhtaalla on lievä epilepsia, hermorakenne ei ihan sitä mitä koiralta odotimme, eroahdistusta ilmenee vaihtelevasti, koiraa stressaa joka asiasta ihan hirmuisesti.
sekarotuinen on äärimmäisen tasapainoinen, todella potentiaalinen vajaan viiden kuukauden ikäinen pentu. ei stressaa, osaa rauhoittua, täysin terve. aiomme tulevaisuudessa tehdä kyseisellä seropilla pennut, mikäli ei tule yllätyksiä luonteen tai terveyden suhteen.
puhtaalla pennuttaminen piti unohtaa heti, kun ei toista pallia alkanut näkyä.
liputan todellakin fiksujen rotuyhdistelmien puolesta. mutta esimerkiksi mihin käyttöön ajokoira/pystykorva. toinen ajaa jänistä, toinen haukkuu lintua puuhun.
voiko tästä tulla mahtava metsästyskoira joka ajaa, haukkuu jne. vai onko sitten sellainen, että ajelee ja hauskuskelee, kuten tuntemani, kyseisen "rodun" edustaja.
|
| Allekirjoitus: |
|
|
|
niin ja tosiaan tärkein unohtui. näistä fiksuista yhdistelmistä, missä on ajateltu "pidemmälle" kuin rahan saamiseen pennusta. ja sellaisista, missä kasvattaja antaa tukensa sekarotuisen matkaan, ehkä mielellään tehty paperitkin pennusta ostotilaisuudessa, voi mielestäni pyytää aivan saman hinnan kuin rotukoirasta.
kuten meidän puhdas, ei siitä tullut koskaan näyttelytähteä tai käyttövaliota. mitään ei voi siis luvata, olipa kyse sitten seropista tai puhtaasta.
|
|
|
|
Itse olen aloitteleva rotukoirien kasvattaja. Isäni 2 erirotuista metsästyskoiraa saivat keväällä 2002 rakkauspentuja 5 n + 1 u. Hoisimme ne porukalla (isä, äitipuoli, veljeni ja minä) kuten puhdasrotuisetkin pennut. Pennut myytiin 20 €:lla madotettuina, terveinä, hyvin hoidettuina. Jokaisen ostajan kanssa juttelimme puhelimitse useamman kerran ja jokaisen tapasimme ennen pennun luovutusta.
Muut pennut ovat saaneet elää alkuperäisissä kodeissaan tähänkin asti, jotkut käyvät metsällä (jäniksen ajo-ominaisuus on näissä pennuissa vahvin), ainoastaan yksi kerrostaloon myyty pentu on lopetettu.... Ostaja lupasi, että pentu saa paljon liikuntaa, aktiviteettejä ym. Näin ei käynyt, ja soppa oli valmis. Ongelmakoira. Ostaja ei kuitenkaan vaivautunut ottamaan meihin yhteyttä ENNEN lopetusta, ilmoitti vain jälkikäteen
Ja miksikö noin halpa myyntihinta? Isää hävetti, kun ei tajunnut ajoissa erottaa urosta ja narttua toisistaan, ja yhden vahinkoastumisen jälkeen oli tulos tämä. Sen jälkeen kyllä on hurtat erotettu toisistaan eka juoksupäivän jälkeen ;)
|
|
|
|
Onnea! Toivottavasti pennut saavat hyvät kodit! 
|
|
|
|
Minun Topi, pystykorvan ja jonkun sekoitus, maksoi 50e toisin kuin otto
maksoi 120 euroa, LAbbis/dalmis/partacollie/bordercollie.
Minun mielestäni on toisaalta ihan hyvä, että sekarotuisia koiria ei enää saa niin kamalan halvalla, kuten vaikka tuolla seropin mainitsemalla 10 eurolla.
samaa mieltä, jospa ajan myötä Kodittomia koiria ei enää olisi niin monia, nyt kun niitä saa niin halvalla, ihmiset ottavat hetken mielijohteesta, ja kyllästyttyään antaa pois.
|
|
|
|
pikkukoira, tekisitkö itsellesi esittelyn tuonne esittelyosioon URL niin voisit kertoa pentujen kasvusta ym. siellä. Tähän ketjuun ei oikein kuulu kuin tuo hintakeskustelu.
|
Kisu, leonberg-pyreneittenmastiffi synt. 9/06 |
|
|
Jos koiralle tahtoo vakuutuksen ja on seropi niin vakuutusyhtiössä voi laittaa maksimi hinnaksi 170 euroa Tapiolassa ainakin, hiukan kummastuttaa kun pyydetään pennuista 1300 markkaa vaikka
|
|
|
|
^Meillä kyllä Tapiolassa pystyi laittamaan yli 300 euroa siihen hinnaksi, muistaakseni 340 euroa.
|
|
|
600€ voisin maksaa. Itse teetän Lilyllä ens vuonna pennut. Lily o lonkka- ja kyynärkuvattu, silmät peilattu ja polvet tutkittu. Pentujen hinnaks ajattelin noin 550€ ja pennuista on jo etukäteen tutut ja tutuntutut varanneet 8kpl(eikä niitä edes välttämättä tule niin montaa).aion pennut siruttaa, madotan tietenkin 3 kertaa ja emon koko viimeisen viikon, niinkuin kuuluukin, astutusmatkaan menee rahaa ja hyppymaksuakin menee jonkin verran, mukaan annan 15kg koiranruokaa ja kunnon pentupaketin, joka sisältää
-luita, n. 20kpl,
-kipot(2kpl liukuesteellä),
-leluja(n.4kpl),
-suihketta, ettei koira pissaile ei toivottuihin paikkoihin,
-shampoon,
-pentupannan,
-talutushihnan,
-purupaloja, herkkuja ja
-kynsisakset pentukoiralle
Eli kaikki tarvittava tulee mukaan. Pennut annan sirutuksen yhteydessä eläinlääkärin tutkia. Kuluja tulee myös emän ultrasta ja muista mahdollisista ell. käynneistä
Mukaan annan myös tulostettuja koiran hoito-oppaita, Sekarotuisen koiran omistajatodistuslapun (toivon että pentu ilmoitetaan sinne, kun kuitenkin siru jo on ) Voit myös osallistua joihinkin näyttelyihin ja kilpailuihin, kun koira on sirutettu.
Myyn pennut käyttäen pohjana kennelliiton koiran myyntisopimusta ja ehkä mahdollisesti myös osamaksusopimusta. Ja olen tietenkin apuna aina kaikissa pentuja koskevissa asioissa
Eipä tutut ole ainakaan hinnasta valittaneet ja eläinlääkärikin tyttöä kovasti luonteen ja terveyden puolesta kehui 
|
Lily<3<3
Emä: Kultainennoutaja, jossa hieman Saksanpaimenkoiraa
Isä: Karjalan Karhukoira
s. 30.8.2006 |
|
|
Lily, mutta tuossa maksaa kyllä kaikki muu kuin itse koira, mikä on tuossa tuo koiranosuus hinnasta?
|
|
|
|
^ Koiran hintahan tulee juuri noista kuluista eli katetaan emän ja pentujen ruoka- ja eläinlääkärikuluja sekä tietysti oman työn kuluja.
|
Kifu <3 Rosca <3 Jusu <3 Kiki |
|
|
Niinhän siinä menee todella paljon muihin kuluihin rahaa. Laskeskelen tarkan hinnan sitten sen mukaan miten olen omaa aikaa ja vaivaa kuluttanut ja jos kaikki on muutenkin mennyt ok. Jos tuo hinta kattaa vain kulut(siru, pentupaketti yms...) niin saatan vähän ehkä hintaa miettiä uudelleen kuitenkin kun pennut jo on varattu niin ei tarvitse huolehtia että pentuja jäisi, ja jos jäisi niin itsellä pitäisin 
|
Lily<3<3
Emä: Kultainennoutaja, jossa hieman Saksanpaimenkoiraa
Isä: Karjalan Karhukoira
s. 30.8.2006 |
|
|
Joskus olin sitä mieltä että 100 euroo enempää en maksais monirotusesta mutta nyt kun oon tarkemmin alkanut miettimään. Niin monirotuisesta koirasta josta tiedetään kaikki rodut tai edes toisen vanhemman rotu/rodut. Niin sanoisin että olisin valmis maksamaan 0-600 euroo.
*Moderaattori muokannut viestiä ja poistanut ylimääräisen viestin.
|
*Koira on ihmisen paras ystävä*
http://www.reviirii.urli.net/ |
|
|
Mun ensi viikon lauantaina saapuva pentu maksaa 50 euroa. Mun raja kulkee sadassa eurossa sekarotuisen kanssa ihan sen vuoksi etten halua minkäänlaista jatkuvaa pentutehtailua tukea. En ole edes suunniteltuja seropipentueita vastaan. En vain halua, että sitä tehdään rahan vuoksi ja koiraa ajattelettematta. Inhottaa niin ajatella koiraemoa, jonka joka juoksulla teetetään pennut, jotta omistajat saisivat satoja euroja per pentu.
|
|
|
|
Koska sekarotuisilla ja paperittomilla koirilla ei ole isoveljeä joka valvoo, kuten kennelliitto rotukoirilla, ettei niitä teetetä sairailla koirilla, nartun kaikista juoksuista jne. en maksaisi koirasta paljonkaan. Maksan kyllä rokotuskulut, sirutukset, madotukset. En kuitenkaan maksaisi itse koirasta tai "vaivasta" euroakaan, koska en halua vahingossakaan tukea sekarotuisten tarkoituksellista pennuttamista.
|
Etelä-Suomen Seropit ry - harrastusyhdistys sekarotuisille koirille!
www.esseropit.net |
|
|
Onhan nuo sekarotuisten( ja joidenkin puhdasrotuisten )hinnat karannut aivan pilviin euron aikana kun vertaa mitä markka aikaan pennuista maksettiin (joo ja markkaa ei tule takaisin vaikka kuinka vertaisi....) Itse ihmettelen kovasti noita "pentupaketteja". Tavaraa pistetään pennun mukana tuhottomasti uuteen kotiin mikä sitten nostaa pennun hintaa. Luulenpa että jokainen pennun/aikuisen koiran ostaja on ostanut huushollin täyteen leluja,luita,talutusvälineitä ym... Tulee jotenkin rahastamisen makua kun "ylimääräisen krääsän" avulla hinataan koiran hintaa ylöspäin, sanotaan vain että hinta tälläinen kun mukaan tulee iso pentupaketti.... Sen ymmärrän että ruokaa annetaan pikku säkki mukaan mitä koira on tottunut syömään ja joku pieni peitto/rätti missä on tuttuja hajuja. Jos pennuista pyydetään 500€ kappale ja pentuja tulee vaikka 5kpl yksinkertaisella laskutoimituksella saa jo semmoisen summan että monia (valitettavasti) rupeaa mietityttämään miten "helpolla" sitä rahaa voisikaan tehdä jälleen kerran viattomien eläinten kustannuksella Toivottavasti tähänkin touhuun saataisiin joskus maailmassa joku tolkku....
|
|
|
|
Seropi, tuota olen myös ihmetellyt ja ainakin itse ostan mielelläni itse tarvikkeet jotka on ainakin mieleisiäni ja jotainhan voi olla valmiinakin vaikka edelliseltä koiralta.
Monikohan näitä sekarotuisia teettänyt on ottanut koiraltaan verikokeet ja teettänyt muut tutkimukset eläinlääkärillä, lisäksi siruttanut yms koiran...näistä sen hinnan pitäisi ainoastaan koostua eli harvahan testaa emokoiraa ja sitä urosta jota aikoo käyttää pentujen isäksi.
Mielestäni siis hinta on ihan järkevää pitää noiden todellisten menojen osalta ja noin 50-200 euroa on koirasta riippuen ihan sopiva hinta.
|
|
|
|
Itse ihmettelen kovasti noita "pentupaketteja". Tavaraa pistetään pennun mukana tuhottomasti uuteen kotiin mikä sitten nostaa pennun hintaa. Luulenpa että jokainen pennun/aikuisen koiran ostaja on ostanut huushollin täyteen leluja,luita,talutusvälineitä ym... Tulee jotenkin rahastamisen makua kun "ylimääräisen krääsän" avulla hinataan koiran hintaa ylöspäin, sanotaan vain että hinta tälläinen kun mukaan tulee iso pentupaketti....
Tätä miekin oon aatellut. Eikä varmasti myyjä suostu siihen, että haluaa ihan vain sen pennun ja jättää maksamatta tuosta "ylimääräisestä".
|
|
|
^Komps. Hyvä pentupaketti sais mielestäni sisältää, penturuokaa, omistajatodistuksen, kauppakirjan, eläinääkärin tark. todistuksen ja rokotusvihkon. Juuri nuo remmit ja ruokakupit on semmosia, mitä varmasti uudet omistajat on itse halunneet jo ostaa ajoissa ja oman makunsa mukaan.
Itse voisin sekarotuisesta maksaa sen 50-200€, riippuen roduista ja siitä onko vahinkopennut vai tarkoituksella ns. jalostuettu--> tietenkin tässä tapauksessa odotan, että emä ja isä on tutkittu (lonkat, kyynärät, silmät, verikoe).
|
"Life sucks and then you fucking die, you know!" -Ozzy Osbourne-
<3 Spk/rtw/labukka Zera (03/03) ja löytökoira Mishka (11/03) <3 |
|
|
Heh. Olinkin jo tuolla edellisellä sivulla jo vastannut. Noh... sama pätee vieläkin.
|
"Life sucks and then you fucking die, you know!" -Ozzy Osbourne-
<3 Spk/rtw/labukka Zera (03/03) ja löytökoira Mishka (11/03) <3 |
|
|
Ajattelin sitten tännekin kirjoitella. Itse olen maksanut todella kovan hinnan pienestä seropinartustani, enkä ikinä voisi pyytää sen mahdollisista jälkeläisistä niin paljoa. Enkä juuri tiedä sen taustoista mitään muuta kuin että oli yhdellä tytöllä jolla ei sitten riittänyt aika kahteen koiraan. Olen kyllä pentuja sillä ajatellut joskus hamassa tulevaisuudessa teettää, mutta vain siksi että tuo koira on aivan täydellinen persoona vaikka nuori vielä onkin. Koira ehti minulla 10 viikkoisena 2 päivää olemaan ja sain 4 ihmisen puhelinnumeron jos aion teettää pentuja. Kummallista, mutta onhan tuo meidän vauveli kyllä varsinainen sydänten sulattaja.
Olen löytänyt jo 3 varteenotettavaa vaihtoehtoa mikäli pentuja joskus meille tulee, ja yksi tietenkin jäisi itselleni ja luultavasti yksi vanhemmilleni
Tämäpä ei taas asiaan kuulunut joten anteeksi..
Kuulin että joku kuluttaja-asiamies on sanonut ettei sekarotuisen hinta saisi olla yli 150€. Minulla se raja menee kyllä ihan maksimissaan 250€ ja sekin on toisaalta jo paljon.
|
seropi narttu Devi <3
27.12.2007 |
|
|
Meidän Neela maksoi 250e,mikä oli mielestäni ihan ok hinta. Pentue oli hyvin hoidettu ja molemmat vanhemmat nähtävillä.
500e ja siitä ylöspäin on kyllä aika hurja hinta seropista. Rotukoirani (corgi) maksoi 5v sitten 590e ja hinta sisälsi vielä 3 näyttelyä.
Mutta niinhän se on että kysyntä määrää hinnan,hyvin ne 500-600e hintaiset kääpiösekoitukset tuntuvat menevän kaupaksi.
|
Jaloissa säästetty,korviin käytetty |
|
|
Törkein hinta minkä bongasin sekarotuisen pennuista oli 750 euroa, tuskin tuolla hinnalla löytävät pennuille kodit
|
3 kissaa, lapsia ja Lapinporokoira. |
|
|
Toisen koiran otin ilmatteeksi. Nuoremmasta maksoin muutaman kympin.
Ite myin vanhemman koiran pennut 15e, Jos nyt taas pentuja pukkaa ja viel kuin paljon niin pohin asiaa joko ilmatteeks tai pientä korvausta vastaan saa ne =)
Täällä vaan on niin et en saa pentuja mihinkää 200e meneen ja itekkään en kaikkia voi aiina pitää =D
|
|
|
|
^Ja miksi ihmeessä niitä sitten teetät?
|
Etelä-Suomen Seropit ry - harrastusyhdistys sekarotuisille koirille!
www.esseropit.net |
|
|
Me maksamme sekarotuisesta koirasta maksimissaan 400€.
Vanhempi koira maksoi 250€, se on 'pelastettu Valkealasta' ja hintaan sisältyi madotukset ja sairauden hoitoon menneet kulut (sairastui suolistokatarriin). Nuorempi koira maksoi 350€, ja tähän hintaan sisältyi rokotukset, madotukset, tatuointi, EU-passi sekä paperit Suomen Kennelliittoon sekarotuisena koirana.
|
Terrierimix Lara (-03)
Perhoskoira-koikkerimix Siiri (-05)
Phalene Suri (-09) |
|
|
Se ois se 150€! Ei enempää. Se on ihan mieletöntä, sekarotuisesta 400-500€,
Jepun sai 90€, korvaamaton!
|
Jepu, Harmaa norjanhirvikoira&Suomenlapikoira, s. 28.12.2006, vuoden <333 |
|
|
ei kuulu ihan tähän, mutta miksi jotkut luovutettavat pennut on madotettu kaksi kertaa, ja jotkut taas kolme kertaa? Onko tuo 2 kertaa sitten liian vähän vai miten?
ja sitten itse asiaan.. itse tulen maksamaan tulevasta pennustani 150e. vauva on madotettu, ja ainaki ruokaa tulee mukaan. Kasvatusolosuhteet oli hyvät, kun kävin pentuja katsomassa.
Ite ymmärrän, että puhdasrotuiset on aina puhtaita, ja (yleensä) rekisterissä, mutta silti niiden(kin) hinta on järkyttävää. Itse en ikinä tulisi maksamaan chiusta mitään 1500 euroa. Liekkö mikään "oikea" hinta tuo edes on?
seropista maksaisin 50-300 max. (ilmaseksi en ehkä edes ottaisi, koska sillon voi vähän aavistella, kuinka hyvistä oloista pennut tulevat, ja kuinka niitä on hoidettu, madotettu yms., vaikka toki poikkeuksiakin on!)
Perheemme ensimmäinen koira kun tuli taloon, (puhasrotuinen) maksoi sillon 6000mk, eli 1000e, iso summa tuokin minusta.
|
T/10/07 ja pötykkä. Ei minäminäminä, vaan mememe :) |
|
|
Mulla olis ihan ehdoton maksimihinta 150 euroo. Ennenkun meidän koirus löyty ni kateltiin paljon pentuilmotuksia, ja tosissaan sekarotusista pyydetään hirveitä summia, korkein tais olla viiden sadan kieppeillä. Ja minäkin ihmettelen noita pentupaketteja.. Tai saahan niitä mukaan tarjota mutta ei pidä sitä koiran hintaa sen perusteella nostaa. Kyllä koira pitäisi saada ostaa ilman kamoja niin halutessaan.
|
|
|
|
Meidän Nipponi maksoi 100€ ja olisin maksanut seropihintakattoni verrankin jos oli pyydetty eli 200€.
Pentuja oli 11. Emä ja pennut olivat syöneet laadukasta kuivamuonaa, ne oli madotettu, eläinlääkärin tarkastamia lisäksi pentua hakiessa mukaan sai 3kg samaa penturuokaa, mitä olivat jo syöneet. Kaiken kukkuraksi ihmiset, joilta ostimme Nipsun, ovat nykyisin meidän hyviä ystäviämme ja olemme tavanneet 200km välimatkasta huolimatta usein. He järjestivät myös pentutapaamisen kun penskat oli 6kk ikäisiä. Samoin he ovat pitäneet yhteyttä muihinkin pentujen omistajiin, jos nämä ovat halunneet. Vain 2 koirista lähti kiertoon, mutta ovat nyt jo pidemmän aikaa olleet pysyvissä kodeissa.
Lisäksi vanhempien taustat olivat selvillä ja "kasvattajat" olivat vanhoja rotikkaihmisiä ja tehneet vuonna nakki muutaman rotikkapentueen.
Minulle merkitseekin hinnassa se, millainen koira, millainen kasvattaja ja millaiset lähtökohdat pennulla elämään.
|
Seropi tyttö Irma 29.6.2010 <3
Kotikisu Miina 19.3.2009 <3
Kluppa Sinikka 6.12.2009 <3
R.I.P Kluppa Pinni 3.2.2009 - 08/2010 <3
R.I.P Seropi poju Nipsu 23.5.2006 - 29.1.2010 <3 |