Foorumin etusivu Vastaa Tilastot Rekisteröidy Etsi Käyttäjälista

Sekarotuiset.net:in foorumi: Yleinen seropipulina Hinta,jonka valmis sekarotuisesta maksamaan?

Kirjoittaja Viesti

Se että haluaa rakkaan seropinsa tuottavan pentuja ei ole mitenkään väärin tai itsekästä. Toki maailma on täynnä orpoja seropin pentuja mutta löytyyhän niitä ihan rotukoirinakin.

Miksi niitä sitten pitää teettää lisää?

Eli jos alamme kinaamaan siitä onko järkeä hankkia ja pennuttaa seropeja

En mä ala kinaamaan ollenkaan, mielipiteeni sanoin.

Ja valitettavasti joo löytyy kodittomia rotukoiriakin, tää tuskin on hinnasta kiinni, vaan enemmänkin siitä väärästä asenteesta.

Allekirjoitus: www.rekkurescue.com

Miksi niitä sitten pitää teettää lisää?

Miksi rotukoiria sitten pitää teettää lisää? Siksi, että ne on rotukoiria? Jos ruvetaan vetoomaan orpoihin koiranpentuihin, niin silloinhan on ihan sama puhutaanko rotukoirista vai sekarotuisista, koska niitä pentuja on joka tapauksessa liikaa ja kodittomina.

Jos oma sekarotuinen on todettu luonteeltaan ja terveydeltään loistavaksi ja sille löytyy toiseksi puoliskoksi vastaavanlainen tapaus, niin miksi sitä geenipohjaa ei saisi jatkaa eteenpäin, ihan kuin rotukoirilla tehdään? En puhu nyt pentutehtailusta, vaan yhden toivotun pentueen teettämisestä.

Allekirjoitus:

Asiantuntija en ole, mutta eikös nartun kannalta olis hyväkin teettää ainakin yhdet pennut, jos ei aio leikkuuttaa? Kun aiemmin mainitsin tehtailun, tarkoitin niitä kelvottomia, jotka pitävät nartun raskaana tauotta ja pistävät rahoiksi. Nämä tapaukset ovat, ikävä kyllä, lisineet.
Kun edesmennyt Nappi- tyttöni sairastui, syytin itseäni silloin ja edelleen. En aikonut pennuttaa ja aikailin leikkuun kanssa. 5- vuotiaana tytölle tuli märkäkohtu ja hätäleikkaus. Siitäpä raskas aika alkoi. Tytölle kehittyi utarekasvain, syöpä, mikä on kuulemma yleistä märkäkohdun jälkeen.
Napu leikattiin heti ekajuoksujen jälkeen. Akusta taas olen itse ajatellut jonkun suvun saavan mahtavat geenit. Kiltti, mutta jämäkkä, tottelevainen, oppii uudet jutut kohtuu nopeesti ja on ulkoisestikin aikas lailla komia. Napu taas kyllä kuuntelee sujuvasti, mutta tekee, mitä tahtoo, tosi kiltti kylläkin.
Eli kokemukseni perusteella, jos en leikkuuttaisi, niin varmasti pennuttaisin.

Allekirjoitus: Ainoa, joka aina kotiin tultua ottaa sinut riemulla vastaan, on oma ikävöivä koirasi.

Itseasiassa tuo on ns. akkojen höpinää... siis tuo että se jos narttu saa yhdet pennut niin kohtusairauksia ei tule. Aivan samallalailla pentuja saanut narttu voi sairastua. Ainoa tapa ehkäistä näitä kohtusairauksia on kohdunpoisto.

Jos sekarotuisella haluaa tehdä pennut minusta silloin pitäisi tietää muutaman sukupolven taakse millaisia yksilöitä on nämä esivanhemmat olleet. Myös sekarotuinen voi kantaa periytyvää sairautta geeneissään. Ja sekarotuinenkin pitäisi ensin lonkkakuvata ja muut jutut tutkia, silmäsairaudet yms. yms. ennen pennutusta. Ja tämä taas taitaa olla suht kallista joten tuskin kovin moni sitä tekee. Sen takia sekarotuisen pitäisi olla selkeästi hinnaltaan halvempi kuin puhdasrotuisen. Tiedän, eivät kaikki puhdasrotuisten kasvattajatkaan tätä tee mutta näin ajatustasolla puhuen näin sen homman pitäisi olla. Silloin saisimme koirakantaa terveemmäksi kun oikeasti terveitä yksilöitä käytetään jalostukseen. Minusta itseasiassa olisi hyvä jos joku kehittäisi muutamasta terveestä yksilöstä pienen sivuhaaran sekoittaen tähän jotain alkuperäisen rodun kehityksessä ollutta rotua ja toisi näin ihan puhdasta verta rotuun. Sillä eihän nämä rotukoirat ole rotukoiria aina olleet... Ne ovat kehittyneet ja niitä on kehitetty aikojen saatossa.

Ja nämä ovat vain minun ajatuksiani, en ole edes kasvattaja. Koiriakin on ollut vain 2. Joten mikään ammattilainen en todellakaan ole.

Allekirjoitus: Jokainen koira on hieno, hauska ja viisas omalla tavallaan...

Huh, kun nousi niskakarvat pystyyn! Eiköhän oteta huokasutauko tälle keskustelulle.

Allekirjoitus: Ainoa, joka aina kotiin tultua ottaa sinut riemulla vastaan, on oma ikävöivä koirasi.

Mikäs nyt niin karvoja nosti?
Tosiasiahan on että Jalot ynnä muut puhdasrotuiset ovat sekarotuisten jälkeläisiä, ei muuta. Simppelisti kun sen sanoo niin tarpeeksi kun teetetään jalorotuisista sekarotuisia niin niistä tuleekin taas jalorotuisia?

Allekirjoitus: Onko tämä se laatikko mihin pitäisi jotakin viisasta tai huvittavaa kirjoittaa? Jos niin, katso edellisen kirjoittajan laatikkoa.

Voi vitsi, EK, kun sää saat hyvälle tuulelle höpinöilläs, karvatkin läsähti sinne minne kuuluu. Mutta jääkää te jalostamaan, minä siirryn seuraavalle rintamalle.

En minä mitään jalosta, kunhan vaan ihmettelen asennetta jossa vain rotukoirien pennuttaminen olisi mukamas oikein ja sekarotuisten pennuttaminen väärin ja itsekästä.
Mutta hyvää matkaa, minne siirrytkään.

Allekirjoitus: Onko tämä se laatikko mihin pitäisi jotakin viisasta tai huvittavaa kirjoittaa? Jos niin, katso edellisen kirjoittajan laatikkoa.

En siirry muualle kuin pois tästä ketjusta. Tuumin tuossa läksiäisiksi, jotta, kun minun äitini on karjalainen ja isä savolainen, niin serobihan mää ja menin vielä pyöräyttämään pennun, voi ei....

No, ehkä näin on vaikea saada sitä oikeaa ajatustaan esiin kun ei näitä äänensävyjä saa esiin... Mutta sellaista se elämä virtuaalimaailmassa on.

Isoisän isä on hurri ja äidinäidin äiti puoliksi venäläinen...örr...meikä on aika monirotuinen

Niinpä niin, rotukoirien jalostusta vahditaan aika tarkalla kädellä. Koiran jota käytetään jalostukseen tulisi olla erinomainen rotunsa edustaja, terve sekä hyväluonteinen. Koiran sukua tutkitaan pitkälle, jotta voitaisiin välttyä esim periytyviltä sairauksilta.
Moniko edes kuvauttaa sekarotuisensa lonkat? Entä tiedetäänkö sen suvusta mitään? Sairauksista? Luonteista? Onko näistä mitään todisteita? Onko mitään, miksi juuri sen yksilön pitäisi jatkaa sukua?

Enkä mä kyllä ymmärrä sitäkään että tästä kehitetään taistelua. Sä voit "ihmetellä mun asennetta", mutta eipä tuo mun mielipidettäni muuta mihinkään suuntaan.

Onko mitään, miksi juuri sen yksilön pitäisi jatkaa sukua?
Ei tästä taistelua pidäkään tehdä mutta ihan vastineeksi kysyn että onko mitään syytä etteikö sopivan nartun kohdalle tullessa voisi jatkaa sukua?

Entäpä jos tuon ulkomailta vaikkapa afrikassa rotumääritelmän saaneen koiran joka ei kuitenkaan ole suomessa vielä moista saanut?

Eikä se koiran, olkoon sitten rotumääritelmänsä saanut tahi ei, vika ole jos lonkat on kuvaamatta. Ei ole mitenkään epätavanomaista että rotukoiria pennutetaan ja myydään juuri yhtä surkeista ja epäselvistä oloista kuin myös seropeja.

Se että mielummin on sitä mieltä että seropien tekeminen pitäisi lopettaa ja että kaikilla olisi vain rotumääritelmän saaneita koiria on väärä asenne. Seropit voi aivan yhtä hyvin rekisteröidä ja niiden sukupuista voi pitää kirjaa juuri kuten naapurin Jalostakin, joka on rotumääritelmänsä saanut mutta ei ole sen enempää tahi vähempää koira kuin toisen naapurin Seko jonka isä on saksanseisoja ja äiti sileäkarvainen noutaja.

Seropista olen valmis maksamaan 0-300e, riippuu millaisesta yhdistelmästä. Ja mieluiten juuri sellaisesta yhdistelmästä, minkä vanhemmat tiedetään, jotta osaa edes jonkin verran arvioida minkä kokoinen ja luonteinen koira siitä on kehittymässä.
Paheksun sitä, että koiria myydään 0-60 eurolla, koska jotkin ottavat koiran vain siksi että se ei maksa mitään/ se on halpa, mutta ei tulla ajatelleeksi onko ihan oikeasti järkevää ottaa koira, ei tulla ajatelleeksi eläinlääkärikuluja, ruokia jne.. Kun pyytää korkeampaa hintaa, karsiutuvat heräteostajat suoraan.

Allekirjoitus: Dogs are not our whole life, but they make our lives whole.
http://cottonball.suntuubi.com

Se että mielummin on sitä mieltä että seropien tekeminen pitäisi lopettaa ja että kaikilla olisi vain rotumääritelmän saaneita koiria on väärä asenne.

Väärä asenne kenen mielestä? Sinun. Enkä mä ole sanonut että kaikilla pitäisi olla vain rotukoiria, enkä ettei sekarotuinen ole yhtä arvokas. Itselläkin on kaksi sekarotuista. Niitä sekarotuisia tulee joka tapauksessa,
enkä vain näe mitään mieltä siinä että niitä tarkoituksella teetettäisiin lisää.

tiutautiutau tilitalitittan... Jospa pysyttäis aiheessa, eli; Hinta,jonka valmis sekarotuisesta maksamaan?

Mielipidekiistasta ei tule loppua, jos tästä vielä jatketaan...

Allekirjoitus: "Se, jolla ei ole koskaan ollut koiraa, ei tiedä mitä on olla rakastettu." [Arthur Schopenhauer]

Mä maksoin Elfinasta niin paljon, että suurin osa teistä hyppisi seinälle, mutta en todellakaan kadu! Elfina on suunnitellusta pentueesta, isä rotunsa valio, äiti seropi, jonka suku tunnetaan hyvinkin pitkälle, kaikki terveitä ja hyväluonteisia. Tuntuu oudolta miettiä, kuinka paljon on valmis maksamaan parhaasta kaveristaan... Elfinasta oli toki helppo maksaa enemmän, kun suvun koirat tunnettiin ja "kasvattajakin" oli tutun tuttu... Ja kyseessä ei ole pentutehtailu, nartun ainoa pentue...

Asiasta voi hyvin olla montaa mieltä, mutta tuskinpa se hinta sitten kuitenkaan tärkein asia on seropikaveria (tai jalorotustakaan) hankkiessa, vai mitä?

Siis olisin kyllä seropista tietyssä tilanteessa maksamaan paljonkin. Joskin huonoista oloista tulevasta en ehkä...

Allekirjoitus:

Tiivistettynä nämä omat kommentit... Sekarotuisten hinnat ovat nykyään liian korkeat suhteessa siihen mitä niille on tehty ennen luovutusta (sama koskee liian monia puhtaita), kodittomia koiria on liikaa joten koirassa täytyy olla jotain todella erikoista jotta sillä pentuja teettää (aivan sama onko puhdas vai ei), puhtaat alkavat olla liian puhtaita, uutta verta tarvitaan! Ja mitä taas tulee pentutehtailuun... http://www.sey.fi/elaintenviikko/koitehtailuevk05. html Tuossa linkki josta siitä voi lukea.
Ja minulle raha ratkaisee, en ole niin varakas että voisin ostaa mitä tahansa mihin hintaan tahansa. Ja eikä se raha edes nykyään takaa sitä että saa terveen yksilön. Ikävä kyllä.

(2 viimesitä lausetta on sanottu surulliseen äänensävyyn ja muut miettivän iloiseen)

Erittäin hyvin sanottu

Juu, pahoitteluni että innostuin off topiikkia. Olen aikas yllytyshullu

Siinä kun rotukoiria joudutaan jonottamaan niin sekarotuisissa tilanne hieman mutkikkaampi.
Kurjaa on tavallaan jos hinta muodustuu esteeksi ihmiselle joka koiran haluaa ja siitä olisi valmis hyvää huolta pitämään. Toisaalta taas ilmaiset tai parinkympin hintaiset ovat siinä mielessä riski alueella että ne joutuvat helposti koteihin joissa koiran hankinta on ollut hetken mielijohteesta johtuva päätös.

Tosin kasvattajat ovat yleensä valmiita vaikka osamaksuihin jos koira hyvään kotiin pääsee.

^ Kaikki käyttökoiria, yllätys yllätys. Seropista maksan max. 500, onhan se korkea hinta mutta asianmukaisesti hoidettu koira on hintansa väärti.

Allekirjoitus: -

Mä maksoin Elfinasta niin paljon, että suurin osa teistä hyppisi seinälle, mutta en todellakaan kadu!

Paljonko? Ihan uteliaisuuttani kysyn, en hypi seinille

Allekirjoitus: "Se, jolla ei ole koskaan ollut koiraa, ei tiedä mitä on olla rakastettu." [Arthur Schopenhauer]

^ Minäkin olen utelias!

Allekirjoitus: Mitä elämä olisi ilman uskollisinta ystävää?

400 tuli maksettua pikkuneidistä

Allekirjoitus:

No jos hinta oli sinusta ok, ni mitäs siihen sitten voi muut sanoa ;)

Miinasta maksettiin 600mk et 100€. En tiedä oliko sitten kuinka korkea hinta kun pennut oli 4viikkoisena "heitetty" pois emon luota. emo oli puhdasrotuinen eivätkä halunneet niitä niin veivät ne naapuriin ja sieltä me sitten haettiin Miina. Miina ei ollut vielä luovutusiässä. Silloin en vielä tiennyt koirista ensimmäinen koira meille niin ei osattu ajatella mitä olisi voinut olla edessä kun alku oli mitä oli. Onneksi kaikki on kuitenkin mennyt hyvin. Meillä kun oli pennut hinta oli 150€. Pidin kyllä korkeamman hinnan siinä mistä ihmiset lähtivät kyselemään jotta turhat ostajat eivät edes kysyisi koiraa. Itse olen sitä mieltä että jos ei ole valmis maksamaan koirasta niin onko sitten kun tulevat kaikki muut kulut mitä koira tarvitsee rokotukset, ruoka, eläinlääkärikulut. yms.niin valmiita maksamaan? Ajattelin ennen kun pennut oli että pennutus ja muu on helppoa. mutta oli kaikkea muuta rahaa paloi ruokiin, eläinlääkärimaksuun(no ei se nyt kovin suuri hinta ollu), matolääkkeisiin yms. Ja niiden kanssa täytyi olla todella paljon Meillä ne olivat koko ajan mukana kun tehtiin sitten kun olivat "isoja". Nyt ymmärrän sen määrän minkä kasvattajat tekevät työtä ja olen kyllä valmis maksamaan kokr. 200€ sekarotuisesta mukisematta.

Allekirjoitus:

Huh, kyllä jotkus sitten voivat olla itsekkäitä ja välinpitämättömiä kun tuollalailla naapuriin heittävät pentuja
Saiko muutkin pennut kodin kuin Miina?

150 alkaa olla maksimi..ja siihen hintaan sitten vaadin jo madotukset ja rokotukset ja ainakin jälkimmäisistä mustaa valkoisella..

Allekirjoitus:

En tiedä muiden pentujen kohtalosta. Sinne jäin 3Miinan sisarusta. Sillä hetkellä ensimmäisenä oli mielessä äkkiä pois täältä oli todella pelottava paikka.Niimpä samaa mieltä olen ihmisten itsekkyydestä.

Allekirjoitus:

Itse ne yli 300 euroa maksaisi sekarotuisesta, ellei olisi erittäin hyvä syy... En edes keksi mitään niin hyvää syytä että maksaisin koirasta niin paljon. Se mitä suostuisin maksamaan "hyvissä" mielin olisi sellainen 0-200 euroa, mutta yli 200 euroa vain jos koirassa olisi sitä jotain... Mielestäni on todella törkeää edes pyytää sekarotuisesta melkein rotukoiran hintaa!!! Minusta tuntuu että sellaiset tyypit on juuri niitä ahneita/ pentutehtailijoita jotka hakee vain omaa hyötyään. Muutenkin sekarotusia ei yleensä olla rokotettu taikka edes madotettu.

Allekirjoitus: ~Se oma koira olis kiva<3
Vastauksesi

• Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat lähettää foorumille viestejä. Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ennen kuin lähetät viestin, tai rekisteröi itsellesi ensin käyttäjätunnus.
Paikalla on: 1 vierasta ja 1 jäsentä (Jemina) Eniten käyttäjiä paikalla: 84 (11 Maalis 2010 11:32)