| Kirjoittaja |
Viesti |
|
|
3veljistäni on intohimoisia metsänmiehiä, puhuttiin juuri niitten kansssa kyseisestä asiasta. Sanoi, että voi ne ehkä näykkästä, mut pysyy yleensä n.2-4metrin päässä.
|
| Allekirjoitus: |
Sinun koirasi haukkuu? Minun ei.
Sinun koirasi puree? Minun ei.
Sinun koirasi on ahne? Minun ei.
Sinun koirasi vetää? Minun ei.
Sinun koirasi on paras ystäväsi? Minulla myös!!! |
|
|
Juu en itsekkään näykkäisyä kummempaa ole tarkoittanut.
|
Hane (ranskanbulldoggi+husky/karhukoira)
+Maatiaskisut Alma,Jore ja Peppi |
|
|
metsästetäänkö suomessa karhua enää ?? 
|
Niki - Rotman tai doberweiler synt.10/2008
Älä rakasta mitään omanasi <3 |
|
|
Karhunkaatolupia myönnetään joka vuosi. Mesikämmenkanta on kyllä noussut huimasti.
|
Rohkeutta on tehdä se, mitä pelkää. Ei voi olla rohkeutta, jollei tunne pelkoa. Eddie Rickenbacker |
|
|
En ees tienny oon luullu, että ne on vaan vähentyny, mutta ei näköjään. No, mutta onhan niillä ruokaa ku menevät Lappiin syömään poroja *nam* 
|
|
|
Hiukan otsikkoa liipaten: onko koiranne irti, kun menette marja- tai sienimetsään?
Nyt olisi nimittäin tällä seudulla mustikoita hyvin, mutta pitäisi mennä keräämään ilman koiraa. Se kun tykkää piehtaroida varvukossa, niin tulee valmista sosetta. Sama sienten kanssa. Viime syksynä Tellu oppi löytämään suppilovahverot. Kerääjä sai olla aika nopea, että ehti kieltää ennen kuin koira läsähti niitten päälle mylläämään. Ja onhan siinä sekin, että siellä on muitakin marjastajia liikkeellä, eikä kaikki ilahdu kun koira on irti.
Olisi silti mukava olla tuollainen nahkahälytin mukana, jos/kun noita petoja on täällä etelässäkin.
Tuttavan koirat syövät mustikoita suoraan varvuista ja mikä ettei sitten ämpäristäkin, mutta Tellu ei ole vielä tätä herkkua hoksannut.
|
Koiran paras ystävä on hyvin opetettu emäntä. |
|
|
itse en uskaltaisi ilman koira krooninen karhu pelko vaivaa... Ei kyllä olla vielä edes käyty mutta tarkoitus olisi syksyllä pohjammaalla päin käydä 
|
|
|
Tässäpä uutinen joka sopii hyvin tämän aiheen alle.
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/koirien-am pumisesta-ristiriitaisia-v%C3%A4itteit%C3%A4-varpa isj%C3%A4rvell%C3%A4/468298
Jutun lopussa ote metsästyslaista koskien koirien kiinnipitoa.
|
Kiero Savolaenen :) |
|
|
Yhteispeli metsästysseurojen kanssa olisi tarpeen koiraihmisille. Ja päinvastoin. Sitähän voi joku metsämies hyvinkin vaalia jotakin hyvää apajaa ja asiaa tuntematon koiranulkoiluttaja tai marjastaja sitten häätää saaliin matkoihinsa. Ei varmaan ilkeyttään vaan tietämättömyyden takia. Oletteko törmänneet tällaiseen yhteistyöhön?
Vähän jäi tuosta uutisesta sellainen kysymys, että miten ei paikkakunnalla tiedetty kenen koirista on kyse. Olisiko voinut paikallislehden palstalla tai siellä lammen rannalla olla asiasta valistava ilmoitus ensin? Vai oliko koiran omistaja samalla sellainen euroopanomistaja, jota ei säännöt koskekaan? Mistäpä sen tietää?
Mutta...
Koira ei saa tarpeeksi liikuntaa lantustelemalla remmin päässä tietä pitkin, eikä edes koirapuistossa, vaikka joku paikkakunta olisi sellaisella siunattu. Vaihteleva maasto ja reipas vauhti pitää koiran kunnon yllä ja siksi mennään metsään. Harvemmin tulee kyseltyä maanomistajan lupia, kun sitä ei siellä polunreunassa ole merkittynä. Ja harvemmin on tullut kukaan kieltämäänkään, mutta ollaankin sen verran lähellä asutusta lenkkeilty, ettei täällä saa metsästää. Jos maanomistajalle tulisi tarve kieltää ulkoilut jollakin alueella, niin parhaiten varmaan tehoaisi ystävällinen opastus.
|
|
|
Tuota stugen laittamaa linkkiä koskien - olen kyllä todella hämilläni miksi noin on pitänyt toimia?!
Aika raakaa minusta noilla perusteilla ampua jonkun perheenjäsenet (olikohan omistajaa edes puhuteltu ensin?!) ja sitten vielä haudata salaa. Aika kova kolaus olisi jos oma koira salaa ammuttaisiin ja haudattaisiin, kun itse yrittäisin etsiä koiraani. Vaikka omistaja väärin toimikin pitäessään koiria irti/antoi niiden hätistellä vesilintuja, niin kova oli tuomiokin!
|
Jonkun mielestä et ehkä ole minkään arvoinen,
mutta koirallesi sinä olet koko maailman keskipiste. |
|
|
^Onko tämä samasta tapauksesta? linkki poistettu
Linkin keskustelu koskee tapausta, jossa alueella oli pitkään juossut irti koiraparivaljakko, joita ei oltu saatu kiinni. Koirat olivat aiheuttaneet muunmuassa kolarin jahdatessaan hirveä.
Joku oli sitten ottanut ja ampunut 2 koiraa. Jälkikäteen oli selvinnyt, että ammutut eivät olleet nämä pitkän linjan karkulaiset vaan 2, jotka olleet vaan hetken liesussa.
Oli miten oli, kaameeta että koirat ammuttiin. Huuu, mä varmaan sekoaisin jos omalle kävisi noin.
Kohtahan tuo metsästyslain kiinnipitokausi aivan virallisesti loppuukin. Me ei olla muuten vaan viime aikoina käyty metsässä. Eikös tuo kiinnipito oo siksi, että eläimet sais pesimis- ja lisääntymisrauhan?
Milloin syksyllä alkaa metsästyskaudet? Voiko metsästäjät ampua metsissä rymistelevän koiran vahingossa, jos luulevat jokskuks metsäneläimeksi?
Viime syksynä kun käytiin pari kertaa metsässä retkeilemässä, koiralla oli neon-huomioliivi. OIkeestaan siks, että se oli helpompi itse erottaa mättäiköstä. Pitää ottaa se nytkin, jos syksyllä menee. Mä tykkään sienestää.
Poistin linkin, koska ei ole sallittua linkittää toisille keskustelupalstoille. -TD
|
|
|
|
^Ei ole samasta asiasta kyse.
|
T/10/07 ja pötykkä. Ei minäminäminä, vaan mememe :) |
|
|
^^ Sorsanmetsästys alkaa elokuun 20.päivä klo 12.
Eikä se nyt ihan tavatonta ole, että metsästäjä erehtyy luulemaan koiraa joksikin muuksi. Meillä on koirilla syksyisin huomiliivit/pannat päällä varmuuden vuoksi.
|
Kifu <3 Rosca <3 Jusu <3 Kiki |
|
|
Minä annan koirani olla irti, kun metsäkanalintuja saa alkaa metsästämään. Olen ajatellut, että siihen mennessä luonnon eläinten poikaset ovat jo oppineet varomaan ja lintujen pitäisi osata lentää.
Oma koira kyllä syö metsästä marjat ja sienet. tai no oikeastaan vaan yhtä sienilajia, kun tuli virhe opetellessa tunnistaa lajikkieta. Pääsi nimittäin kanttarellien makuun.
Oma koira ei lähde tekee itse kovin suuria lenkkejä, että pysyy koko ajan silmän nähtävissä ja tulee kyllä luokse kutsusta. Monesti noilla metsäreissuilla, kun marjoja/sieniä pomitaan se juoksee tuttujen ihmisten väliä, kun ei olla kuitenkaan kovin laajalla alueella kuitenkaan. Isä meinasi viime vuonna, että koira pitää häätää omilta mustikka-apajilta, kun isoimmat marjat valitsee mättäästä Koiran mielestä näillä reissuilla kyllä parasta antia on evästauko, kun sillekin on varattu aina jotain pientä mutusteltavaa mukaan, kun kerran muutkin syö. Yleensä kyllä piilottaa jonnekin eväänsä 
|
Rohkeutta on tehdä se, mitä pelkää. Ei voi olla rohkeutta, jollei tunne pelkoa. Eddie Rickenbacker |
|
|
Tuon stugen laittaman linkin kommenteissa on seuraavanlainen teksti:
Kylläpä oli tomitttaja tehnyt jutun ampujan näkökulmasta ja keneltä lie tiedot saanut
Nämä koirat eivät olleet ne kaksi suolla asustellutta koiraa, joiden ampumiseen vuosi sitten poliisi oli luvan antanut.
Kun asiaa googlettaa, niin suolla viihtyneelle noutajalle ja dalmikselle etsittiin omistajia (niille koirille saivat ampumisluvan).
Nyt ampuja ampui kaksi perheelle, omistajille, lapsille rakasta koiraa.
Koirat eivät todellakaan olleet tarkoituksella irti, vaan karkasivat omistajalta vahingossa. Koirien etsintä aloitettiin heti, mutta ampuja löysi koirat ensin. Nämä koirat eivät todellakaan jatkuvaan ole metsässä juossut.
Varpaisjärven eläinlääkäri sanoi, että lupaa koirien ampumiseen ei ollut.
Myös poliisi sanoi, ettei lupaa näiden koirien ampumiseen ollut.
Eli Ramona_ oot ihan oikeassa, sama tapaus. Tyyppi ampui väärät koirat.
|
Jonkun mielestä et ehkä ole minkään arvoinen,
mutta koirallesi sinä olet koko maailman keskipiste. |
|
|
HumppaLulla: Mielestäni pitäisi olla ihan selvä lakipykälä, ettei koiraa eikä kissaa saa ampua kukaan muu kuin poliisi ja poliisikin saisi sen tehdä vain äärimmäisen viimeisenä keinona.
Tai siihen pitäsisi tosiaan anoa poliisin erikoislupa ja sitä ei saisi kuka tahansa naapurin ukko vaan oikeesti vaan ne jotka nyt muutenkin metsästää. Ja toi eläimen tappaminen ei varmastikkaan oo ihan helppoa, koska se pitää kuitenkin varmasti saada kivuttomasti tehtyä.
|
|
|
Mie taas vetäsen täällä vissiin aiheen vierestä, mutta koittakaa nyt taas kestää...
Käytiin kesällä laikan kanssa eläinlääkärillä ottamassa rokotukset ja tuli puhetta hirven haukkumisesta. Mie sitten kerroin, että tää meidän länkkäri kyllä löytää hirvet metästä, mutta ei hauku vaan kattelee vaan onnellisena pää kallellaan ja ihailee. Siihen eläinlääkäri sitten sanoi, että "alappas poika haukkua hirveä tai saat napin otsaan". Mie sanoin, että ei meillä saa. Me liikutaan metsässä muuten vaan paljon ja kaveri saa metästää ite pieniä jyrsijöitä ym. Siihen eläinlääkäri sitten sanoi, että "siepäs oot päässy hyvään kotiin". Kysysinkin nyt metsämiehiltä, että onko tää miten yleinen käytäntö, että jos koira ei pelaa oikein riistalle, se ammutaan?
|
Jos olit tänäkin aamuna koirasi mielestä maailman mukavin ihminen, älä ihmeessä rupea kyselemään kenenkään muun mielipidettä.
Lola *12.2.2007 tiibetinmastiffi/bordercollie
Poju *21.3.2008 länsisiperianlaika |
|
|
borderstiffi: Kysysinkin nyt metsämiehiltä, että onko tää miten yleinen käytäntö, että jos koira ei pelaa oikein riistalle, se ammutaan?
En ole metsämies, mutta sellaisen tytär ja sisko. On tuo aika yleinen käytäntö olen itse kai levittänyt v*tutustani kyseistä aiheitta kohtaan foorumilla ihan tarpeeksi Aihetta koskevilla foorumeilla olen joskus vieraillut uteliais kun olen ja kyllä sieltäkin saa sellaisen kuvan, että ei se ole pelkästään vanhojen ukkojen tapa vieläkään.
Moni lapsuuden rakas ja ihana koira lähti turhaan alle 5-vuotiaana ja se veti murrosikäisenä hyvin kylmäksi koiria kohtaan. En edes tajua miksi niin pitää tehdä kun eivät hyvällä tuurilla edes itse kykene sitä tykemään vaan soitetaan kaveri ampumaan ja laittamaan koira monttuun.
|
|
|
Aika monelle metsämiehelle koira taitaa olla vain väline, siinä missä kiväärikin? Sitten kun se ei kykene siihen mihin on "tarkoitettu", niin paremmille metsästysmaille. Ennen aikaan, kun ihmisten elanto oli metsästyksestä kiinni ja koirakin vei osansa ravinnosta, tämän vielä ymmärsi.. Mutta ei enää nyky-yhteiskunnasta, kun metsästys on enemmänkin harrastus kuin ravinnon saantikeino.
HumppaLulla
laki on olemassa, linkistä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/1996039 6
Eläinten lopettaminen
30 §
Yleiset vaatimukset
Eläimen saa lopettaa vain lopettamisen osaava henkilö. Lopettamisen suorittavalla henkilöllä tulee olla riittävät tiedot kyseisen eläinlajin lopetusmenetelmästä ja lopetustekniikasta sekä riittävä taito toimenpiteen suorittamiseksi.
Lopetettavaa eläintä on pidettävä kiinni tai sen liikkumista on rajoitettava muulla sopivalla tavalla siten, että eläin säästyy lopettamisessa kaikelta vältettävissä olevalta kivulta, tuskalta, kärsimykseltä, vahingoittumiselta ja ruhjoutumiselta. Lopetettavaa eläintä ei saa ripustaa ennen lopettamista, eikä sen raajoja saa sitoa.
Eläimen lopetus on suoritettava siten, että eläimelle ei aiheudu tarpeetonta kipua, tuskaa tai kärsimystä ja että muille eläimille aiheutuva häiriö on mahdollisimman vähäinen.
Eläimen lopettavan henkilön on varmistettava, että eläin on kuollut ennen kuin sen hävittämiseen tai muihin toimenpiteisiin ryhdytään.
|
|
|
|
Jossittelua on vähän turha harrastaa.. Jos omistaja olisi asianmukaisesti pitänyt kytkettynä lemmikkinsä niin niistä ei olisi koskaan valitettu ja eikä olisi ammuttu. Se on sitten todella harmi, jos koira yleensä ovat kiinni/tarhassa ja jostain ihme syystä ovat karanneet hirven/ketun/jäniksen ym perään.
Mä en kyllä tiedä tapauksesta mitään, mutta noin yleisellä tasolla. Eikös omistajien pitäisi pitää huolta, että koiraat ovat turvassa? Sille ei tietenkään voi mitään, jos jostain syystä karkuun pääsee, mutta ei luulisi heti joutuvan ammutuksi, jos kerran vuodessa vahingossa karkuun, kun se, että toistuvasti koirat päästetään irti juoksenteleen metsään (laiskat omistajat, jotka eivät jaksa itse lenkittää koiraa) Tätä tapahtuu vieläkin maaseudulla paljon. Päästetään koira jolkuttelemaan ilman valvontaa ja odotetaan sitä sitten illalla ruoka-ajan kohdalla kotiin... Sellainen ärsyttää. Monesti näille koirille ei ole opetettu yhtään mitään peruskäskyjä, kun metsäkoira menee pilalle, jos sille käskyjä opetetaan. Ja se on täysin vale.. Ikävä kyllä vielä löytyy näitä ihmisiä, jotka sen uskoo..
|
|
|
Huh huh mikä urakka! Paloittelin auton alle jääneen kauriin kirveellä ja oksasaksilla. Sisälmykset haisi aika muhevalle ja onneksi huomattiin tehdä se pilkkominen pihalla. Katulampun valossa kerrostalon pihassa. Saattaa poikia muutaman sinnikkään huhun, kun naapurit miettii, minkälaisia kirveshommia olin tekemässä.
Kaverin koira 'tappoi' sitten mahan parvekkeelle ja söi sen. Päivänvalossa näyttää siltä, että tuli siivoushommia, vaikka Tellu kävi nuolemassa suurimman osan sotkusta.
Kauris on niin pieni, että osuessaan autoon, siitä ei jää ihmisravinnoksi kelpaavaa lihaa. Jos haluaa riistaa koiranruoaksi, niin kannattaa ilmoittautua lähimpään metsästysseuraan. Jos ei ole tarvetta viedä omalle koiralle, niin se jää haaskaksi tai päätyy kuoppaan peitettäväksi.
|
|
|
Tellu: kirveellä ja oksasaksilla.
Kunnon "murhaaja" kerrostaloalueella. Kohta on naapurustossa hyvät huhut 
|
|
|
Anopin luonna olisi ensimmäiset hirven jämät pakkasessa. Vielä kun ehtisi jossain vaiheessa siirtämään edes osan omaan pakkaseen. Saatiin jopa hirven maksaakin koiralle. Ihmettelen kovasti, kun sitä saatiin, kun monesti se menee ihan ihmisten herkuksi...
|