Foorumin etusivu Vastaa Tilastot Rekisteröidy Etsi Käyttäjälista

Sekarotuiset.net:in foorumi: Pentukeskustelu Onko teidän mielestä "sallittua" teettää sekarotusella pentuja?

Kirjoittaja Viesti

Itse en ole tätä vastaan lainkaan.
Minusta sekarotuisella saa teettää pentuja, jos koteja löytyy ja vanhemmat on tutkimalla todettu terveiksi.
Pentutehtailua ja sairailla yksilöillä EI missään nimessä. Sama koskee rotukoirissakin. Minusta sekarotuinen on sama asia kuin rotukoira, niillä ei ole vain samoja oikeuksia, esim. virallisiin näyttelyihin ja rotumääritelmiin, en kuitenkaan kannata ihan 'kasvatusmielessä' vaan esimerkiksi juuri kerran jos halua teettää pennut. Rotukoirat taas ovat kasvatukseen, koska niistä yritetään saada toinen toistaan 'parempia'. Sekarotuisista ei oikein voi tehdä toinen toistaan 'parempia', kun ne ovat niin erilaisia ja kauneus on katsojan silmissä.

Allekirjoitus: Terrierimix Lara (-03)
Perhoskoira-koikkerimix Siiri (-05)
Phalene Suri (-09)

^ Näin, paitsi että pentuja ei pitäisi teetättää pelkän "mutkun mä haluun" -perusteella vaan pitäisi olla jonkinlainen näkemys mitä ominaisuuksia pennuilta haluaa ja mitä annettavaa niillä on tuleville omistajilleen.

Itse en vaan ottaisi sekarotuista tuntemattomalta, jotenkin vaan semmonen täysin tuntemattomalta ottaminen hirvittäis. Rotukoirien kasvattajista kun saa aika paljon urkittua tietoa muualta. Myönnän olevani kauhean epäluuloinen ihmisiä kohtaan, sorry

Allekirjoitus: Kifu <3 Rosca <3 Jusu <3 Kiki

Mutta joskus aina vierailen rottispalstalla toisessa persoonassani, tuossa jutussa kyse on jälleen, aina niin puhutusta rekkaamattoman rottweilerin pennuttamisesta. Siitä puhutaan paljon. Se oma rekku siis alkaa tuntua aivan ihqulta ja pitää saada "samanlainen" poika/tytär siitä omasta koirasta. No, nim.kok.on, näin EI ole välttämättä. Se pennuttaminen voikin tuottaa hyvin hyvin sairaan pentueen, jonka selviytyminen olikin kirjoitettu tähtiin ja jossain vaiheessa hirveän ison el.laskun kanssa istuksiessa sitä huomaa mitä pentueen teettämiseen olisi tarvittu.

Eli olen ottanu koiran, usean koirani, hyvin epämääräisistä oloista ja viimeisin rakkauteni Osku rottweiler näytti mitä epäammattimaisen jalostuksen tulos voi pahimmillaan olla. Kasa ongelmia ja turhaa vaivaa ja kärsimystä KOIRALLE.

Tokihan minun kotoani löytyy belgi-cavalier mix, kaukkari-leonbergi mix sekä laatutuote ja rekisteröity "valio" rottweileri. No, näistä terveimpiä- lonkiltaan ja silmiltää on nää rekkaamattomat vekkulit... sattumaako? En tiiä. Kaikki on tasa-arvosesti tutkittu, kaks vaan sai "epävirallisen" lausunnon kennelliitosta ja se huonoin sai siitä merkinnän papereihinsa ja sen vuoks ei tule jatkamaan sukuaan koskaan. Seropit on toki terveitä, mutta tän rotuisuutensa vuoksi en ees uskalla ajatella pentuja, siitähä tulis jo eläinsuojelijat perään..

Allekirjoitus: "Anna ensimmäinen pala koiralle, se tekee enemmän työtä kuin sinä."

Edelleenkään ei linkitellä muiden palstojen keskusteluihin!
Edellistä viestiä tämän takia muokattu.

Allekirjoitus:

Hupsan...

Allekirjoitus: "Anna ensimmäinen pala koiralle, se tekee enemmän työtä kuin sinä."

hennnaa en tarkoittanut sinua enkä ketään muuta. Ajattelin asiaa yleiseltä kannalta.

Tuohon pennutusajatukseen. Ei kaikilla kasvattajillakaan löydy selitystä, miksi oma koira astutetaan tietyllä uroksella eikä aina löydy linjaa, miksi pennut on maailmaansaatettu. Olen kuulut kasvattajan susuta jopa, että oma koira on niin ihana, että teetän sillä pennut... Että osataans itä rotukoira puolellakin tehdä ilman isompaa linjausta pentua. Ei tuo koiranpentujen kasvattaminen ym ole mitään salatiedettä, mitä vain kasvattajat saavat ja osaavat tehdä.

Tuntemattomia ne kasvattajatkin usein voat.Nimitedoilla ja henkilötunnuksella saa urkittua ihmisestä melko paljon tietoa. Kyllä ympäristöstä näkee, millaisessa ympäristössä pennut asuu ja miten emää kohdellaan jne. Jos jokin ei ole kohdallaan, nin kyllä hälytyskellot soivat ja lujaa.

Itseä ärsyttää älyttömän paljon, että sekarotuisten pennuttajia väitetään heti pentutehtailijoiksi ym. Tuntuu, että käsitteitä ei osata erottaa. Samoin, kun se, että sekarotuisista koirista ei pidetä huolta ollenkaan. Koitetaan väenvängällä tehdä kuilu.

Mitä enemmän olen oman sekarotuisen kanssa, nin sitä varmemmin olen sitä mieltä, että seuraava koirakin on sekarotuinen.

Itsellä on ollut aikaisemmin kk ketuterrieri. Eipä siinnäkään mitään valittamista ollut. Terveen elämän eli 13-vuotiaaksi asti. Jotenkin vaan nämä sekoitukset ovat vienneet minun sydämen.

Allekirjoitus: Rohkeutta on tehdä se, mitä pelkää. Ei voi olla rohkeutta, jollei tunne pelkoa. Eddie Rickenbacker

En sillä hinta-jutulla meinannutkaan, etteikö koira olisi sen arvoinen, mutta kun sitä ei voi kilpailuttaa, eli harrastukset jää "vain" harrastukseksi eli ei pääse kilpailuihin asti.

Enkä itse henkilökohtaisesti ottaisi joltain tuntemattomalta ja epäilyttävältä ihmiseltä seropipentua. Vahingon nyt ymmärtää, omakin kun sellainen on. Mutta kuitenkin, jos pentua olisin ottamassa, haluaisin tietää miten pennut saivat alkunsa, esim. että pääsikö narttu/uros irti ja kävi naapurissa tms.

Puhdasrotuisista tietää yleensä sairaudet, lonkkaviat yms. Ja tietää suht varmasti onko helppo vai vaikea koira(vaikka poikkeuksiakin on). Ja kasvattajat osaavat katsoa onko hyvä uros nartulle ja toisin päin. Ja tietenkin tietää VARMASTI koon, eikä satu yllätyksiä että pienestä nilkankorkuisesta koirasta kasvoikin mahankorkuinen tms.

Edelleenkään, itse en teettäisi sekarotuisella, mutta kaikilla on omat mielipiteensä ja suhtautumisensa. Ja vahinkopentueet ovat tietenkin asia erikseen(ja niitäkin sattuu aika useasti).

Allekirjoitus: Sakemanni/suomenpystykorvanarttu Linda s.-.1.99

Limppu: Sekarotusilla voi kilpailla ;) Itse kilpailen TOKO:ssa koirani kanssa. Ja ihan virallisissa kisoissa voi kanssa sekarotusella kilpailla. Laittaa sen vaan rekisteriin. Mutta mailman mestaruudesta se ei saa kilpailla.

Allekirjoitus:

^Niin no jos tosiaan laittaa rekisteriin. Mutta en kyllä tiä monia kellä on seropi rekattuna.

Mulla on seropit rekisteröity kennelliittoon, iha on sirut ja viralliset paperit Kaikki terveystutukimukset on ja iha on pidetty niinku muitai koiria. Pääseepä sit kilipaileen ja eihä tuo iso investointi ole, kun se tekis joka tapauksessa puhtaallekki

Limppu: Ja epiksiin. Ite olen kilpaillut Oton kanssa neljässä eri toko kilpailussa ja kaksi toisen sijan palkintoa on tullut. Nyt olis tarkotus laittaa sen rekisteriin ja sit mennä ihan virallisiin kilpailuhin. Ja PH kilpailu on nyt keväällä tulossa.

Allekirjoitus:

^Harva vaivautuu seropia rekisteröimään, minusta..
Minulla on ollut semmonen kuva ettei seropilla saa kilpailla kunnon kilpailuissa. O_o Mutta ihmisiähän tässä vain ollaan.

Ai BH:nki oystyis joskus keväällä?!?! Voi viude vaude Mimmille pikku tavoite ;)

BH-koe, on ns. käyttäytymiskoe. Ihan pätevä jokaiselle koiralle, testaa koiran luonnetta ja perustottelevaisuutta. Valitettavasti ihan luonnetesti ei ole sekarotuisille sallittu.

Kyllä sekarotuiset voi ihan oikeisiinkin kilpailuihin osallitua, niistä vaan ei ikinä voi tulla valiota. Mutta omaksi iloksi voi harrastella, ilman sitä korkeimman palkinnon kiiltoa silmissä.

Allekirjoitus: "Life sucks and then you fucking die, you know!" -Ozzy Osbourne-
<3 Spk/rtw/labukka Zera (03/03) ja löytökoira Mishka (11/03) <3

Lueskelin tuossa apulaa niin suurin osa seropien astuttajista halusi vain itselleen oman koiransa jälkeläisen. Tuo jotenkin niin itsekästä, kun ei ajatella yhtään niitä muita pentuja kunhan saadaan sitä mitä itse haluaa. Yhdessä ilmoituksessa luki "toiveena yksi uros pentu, muille voi tehdä mitä haluaa". Tästä syystä en kannata turhaa pennuttamista ilman tavoitteita.

"designer uros".......

tosta seropien rekisteröimisestä, pitääkös olla suku tai vanhemmat tiedossa? siis kaikkine hienoine nimineen?
siiri oli rekattu jo valmiiksi sekarotuiseksi kennelliitoon, niin en ite pahemmin tiedä noista asioista mitään

Phalene Suri (-09)

hennna , miksikäs muutenkaan sekarotuisia teetettäisikään kuin sen takia että halutaan pentuja? kun ei niitä samoin tavoin voi ihan kasvattaa kuin rotukoiria. mut se on sit taas erijuttu (jos tarkoitit tätä) että otetaan itelle yksi pentu ja muut lopetetaan. se on väärin. jos pennut tekee, täytyy olla jokseenkin edes varma kotien löytymisestä, täytyis kysellä etukäteen onko ottajia =)

Phalene Suri (-09)

Lisäys tuonne ylös.. olisi pitänyt laittaa täydennys tuohon coctail-haaveeseeni..siis tietenkin, ennenkuin teettää sekarotusia tietten tahtoen, pitää miettiä rotujen yhteensopivuus..koko ym. " (Labukka on paaljjoon suurempi kuin Bichon frisé) " En ole vielä noita yhdistelmiä OIKEASTI miettinyt (ei ole tarvinnut..eikä varmaan tarvitsekkaan) mutta näin maalaisjärjellä..ilman että olen eläinlääkärin kanssa pohtinut.. miettisin niin, että koko ei ole ongelma, kunhan emä edustaa sitä suurempaa rotua.. eli lapukka-emä ja isukki pikkasempi vanupallo.. mutta joo..älkää ottako tätä tosissaan! kukaan ei ole teettämässä pentua..!

Allekirjoitus: kukkii ne rikkaruohotkin!

Heips,

mä en tiedä saako linkittää näin mutta tässä kennelliiton sivuilta lomake rekisteröimättömän ja sekarotuisen papereiksi. Sieltä tulee sit semmonen iha virallisen oloinen paperi, ku tämän lähettää eka sinne. Siru merkitään niihin iha kuten puhtaillaki.
URL

Tuonko käy kattomassa niin voi itse kukin miettiä toisenkin kerran pentujen teettämistä niin puhtailla kuin sekarotuisillakin koirilla ja kissoilla.Niin mihinkäs ne ylimääräiset taas menevätkään? En tietenkään tarkoita etteikö niitä saisi tehdä jos ottajia/ostajia on jo valmiiksi ja hekin vastuullisia eläinten pitäjiä, mutta oli vain kaameaa katsoa mihin ihmisen tyhmyys voi viedä pahimmillaan!!En oikeen tiedä miten tuo olisi oikein pitänyt tänne linkittää, mut osoite on ainakin tuossa...***********'

Voit myös itse muokata viestiäsi viestin yläpuolella olevalla muokkaa-toiminnolla. Poistin nyt tuon linkin kuitenkin, täällä sivuilla liikkuu myös lapsia ja minusta tuo on kyllä k-18 materiaalia, tosin en suosittele aikuisillekaan. -Moderaattori

Allekirjoitus: Me kaksi..

Tänään ei mikään onnistu...Anteeksi sähellykseni

****************************'

Huom. Linkki on kyllä aika raaka sisällöltään, tuumin tässä onkohan liiankin raaka näille sivustoille, kun menee jo eläinrääkkäyksen puolelle. Susanna

Poistin linkin. Saana

Siis onko tuon linkin takana jokin eläinrääkkäys video? En viitsi avata jos on.. kun en sellaisia pysty katselemaan. Tiedän että pahoja asioita tapahtuu, mutta niiden katsominen vaan on kamalaa

Allekirjoitus: you cant have everything...where would you put it ??

Joo siis siellä on herkkähermoisille ehkä turhan tuhtia tavaraa.Siellä on pentutehtailusta ja sen seurauksista olevaa matskua.Halusin vaan laittaa sen takia et herättäis hieman jokaista ajattelemaan, kun itseä ainakin kosketti kovasti ja pisti ajattelemaan enemmän.

Terrieri, tarkoitin niitä jotka tekevät pentuja "itselleen" eli siis tavoitteena on saada vain oman koiran jälkeläinen ja lopuilla ei ole väliä.

Tuskimpa se nyt ihan noin kylmää touhua Hannna ole. Sekin mistä omani hain, oli maalta, oli vahinkopentue, mutta kyllä siitä ihmisestä näki että kaikki pennut halusi mennä hyviin koteihin. Tuota en usko nyt enkä tulevaisuudessa etteikö olisi mitään väliä minne loput menevät. Olen pahoillani jos jostakusta pennuttajasta joka näin toimii, ja sen vuoksi siitä on tullut noin kieroutunut mielikuva. Ei ihan kaikki ajattele noin. Ei ainakaan ne jotka olen elämäni aikana pennut nähnyt tekevän. Jos sitäpaitsi noin ajattelet, pitäisi minunkin kuulua siihen samaan sarjaan, kun haluan sen toisen sukupolven jaloissa pyörimään, ja rikastuttamaan elämääni vähän enemmän. En halua että tämän sivuston käyttäjät alkavat tukkanuottasille tällaisen asian tiimoilta, varsinkin kun meitä juuri yhdistää seropit ja toivon että linja pysyy asiallisena.

Allekirjoitus: Maailma on olemassa vain sinun silmissäsi - sinun käsityksessäsi siitä.
Voit tehdä sen niin suureksi tai pieneksi kuin haluat."

Albert Camus

"Tuota en usko nyt enkä tulevaisuudessa etteikö olisi mitään väliä minne loput menevät"

- Jos lueskelee esim. Apulaa, käy löytöeläinkodeilla, keskustelee eläinsuojeluyhdistysten jäsenten kanssa niin huomaa, että kyllä se on ihan tosiasia, että on paljon ihmisiä jotka eivät välitä mitä pennuille tapahtuu kunhan saa itse sen mitä haluaa (oman koiran pennun, rahaa jne). Mitä siitä sekarotuisen teetättämisestä hyötyy? Ei "kasvattaja " voi mainostaa koiriaan mihinkään tiettyyn tarkoitukseen tai ei voi edes vannoa minkä näköinen, kokoinen koirasta tulee. Kuitenkin sekarotuisia annetaan/myydään eniten kokemattomille koiraihmisille. Asia erikseen on sitten paperittomien "rotukoirien" teetättäjät, joita en ymmärrä ollenkaan.
Minä olen ainakin nähnyt tapauksia kun 9 viikkoinen koiranpentu tuodaan löytöeläinkodille, koska se pissii ja kakkii monta kertaa päivässä, ja että keisarinleikkausta tarvitseva narttu tuodaan klinikalle lopetettavaksi koska koiran hoitaminen tulisi kalliiksi ja uuden koiran saa ilmaiseksi/halvalla.
Ei pidä ummistaan silmiä vain siksi koska on itse päätynyt sekarotuiseen ja huolehtii siitä hyvin. Suomessa on sekarotuisten arvostaminen vähän niin ja näin, enkä minä ainakaan uskaltaisi rueta niitä kenellekään myymään ja teettämään.

"Suomessa on sekarotuisten arvostaminen vähän niin ja näin, enkä minä ainakaan uskaltaisi rueta niitä kenellekään myymään ja teettämään."

Onko se ihme jos muut ihmiset eivät arvostat sekarotuisia, jos joillakin sekarotuisten omistajillakin on noin äärettömän negatiivinen asenne.

Allekirjoitus: you cant have everything...where would you put it ??

Ei minulla ole negatiivinen asenne itse koiria kohtaan vaan niiden "kasvattajia" kohtaan. En vaan kykene ymmärtämään sitä, että mitä ihmeen hyötyä sekarotuisten teetättämisestä on.

Negatiivinen asenne tai ei, mutta onko tämä nyt ihan oikea paikka vääntää tätä rautalangasta? Vähän tuntuu että tämä alkaa suuntautumaan riidan haastamiseksi.
Minä ainakin omaani arvostan hyvin suuresti, ja tulen vielä monta seuraavaakin otusta arvostamaan.

Allekirjoitus: Maailma on olemassa vain sinun silmissäsi - sinun käsityksessäsi siitä.
Voit tehdä sen niin suureksi tai pieneksi kuin haluat."

Albert Camus

"Sun mielipide tästä asiasta on tullut erittäin selväksi."

- Tästä nyt saa sen kuvan, että minun ei ole luvallista sanoa omaa mielipidettäni, koska se poikkeaa liikaa muiden mielipiteistä? Enkä minä yritä saada muiden mielipiteitä muuttumaan vaan yritän saada itselleni järkeviä vastauksia. Näköjään täälläkin vain on sama "mut kun mä haluuuun" perustelu, mikä tulee esille monessa muussakin sekarotuisten teetättämis keskustelussa.

Vastauksesi

• Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat lähettää foorumille viestejä. Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ennen kuin lähetät viestin, tai rekisteröi itsellesi ensin käyttäjätunnus.
Paikalla on: 1 vierasta ja 0 jäsentä Eniten käyttäjiä paikalla: 84 (11 Maalis 2010 11:32)