| Kirjoittaja |
Viesti |
|
|
Meillä oli eilen ekat rokotukset ja ell meinas että topin napatyrä on sen verran iso että se pitää leikata. Puhui jostain 6kk iästä, että silloin. Onko kenelläkään kokemuksia? Eikän se kait iso operaatio ole, mutta aina nämä leikkaukset arveluttaa...
|
| Allekirjoitus: |
Topi (saksanpaimenkoira/afgaaninvinttikoira)3/09 |
|
|
Minun toisella sessullani oli napatyrä vauvana. Siihen aikaan ei näitä leikkausjuttuja tehty kuin pakon edessä, mutta sain tähänkin vinkin.
Painoin sormella mollukan sisään. pumpulia napaan ja laastarilla kiinni. Välillä annoin olla ilman ja pikku hiljaa aukko meni umpeen. Jossain vaiheessa kolo ei enää umpeudu.
Kun poika aikoinaan syntyi, niin huomattiin sama vika. Kysyin neuvolassa, että voiko edellä mainittua tehdä. Tuumivat, että outo juttu, mutta ei kukkaan estä kokeilemasta. Ja samalleen reikä meni umpeen.
Laastarin kanssa pittää vaan varoa ettei iho ala ärtyä.
Jos reikä on tosi iso, niin voihan olla, ettei tuosta ole mitään apua. Toisaalta, jos pallukka lupsahtaa nätisti sisään, niin kannattaa varmaan kokkeilla, en usko siitä haittaakaan olevan.
|
Ainoa, joka aina kotiin tultua ottaa sinut riemulla vastaan, on oma ikävöivä koirasi. |
|
|
Täytyy miettiä. Mollukka menee kyllä sisään kun sitä sormella pyörittelee. Vähän epäilyttää antaako toi laastarin olla masussa. Sillon kun Topi tuli, niin meni helpommin sisään ja nyt on jotenkin tiukempi. täytyy ehkä kokeilla, voihan se olla että antais laastarin ollakkin paikoillaan. kiitos vinkistä!
|
Topi (saksanpaimenkoira/afgaaninvinttikoira)3/09 |
|
|
Meillä kanssa samanlaisia kokemuksia tuosta ihmisvauvoilla, kuin AkuNapulla ja hävisi kyllä mukavasti tuollein teippailemalla kummaltakin pojalta. En tiedä että onko koirilla sama juttu, mutta ei varmaan haittaa kokeillakkaan.
Eli tein niin että laittelin tuohon napaan paksulti harsoa ja sitten vaan teippiä päälle, koiralla kannataa varmaan käyttää jotain jämäkämpää kun ihoteippi. 
|
Elvi-bordercollie-sheltti-vanhaenglanninlammaskoira s. 24.2.2009 |
|
|
Minä eppäilen, että meidän 7 viikkoisella pennulla on napatyrä. Sillä on siis sellainen pikkurillinpään kokoinen pehmeä pallukka mahassa. Ajattelin sitten kokkeilla sitä, että painan sen mollukan sisään ja laitan siihen pumpulia ja laastaria.
Ja eikös tuo napatyrä kuitenkin ole sinänsä melkoisen ylleinen vaiva? Ainakin mitä minulla on tiedossa. Ja eikai se hirveän vaarallinenkaan ole kovin monissa tappauksissa. Eipä tässä varmaan ole syytä sen pahemmin huolestua. Kysäsee siitä sitten elläinlääkäriltä samalla, kun käyttää rokotuksissa. 
|
Mä elän niinkuin tahdon, sinä niinkuin tahdotaan,
että kukas se idiootti oikein olikaan? |