| Kirjoittaja |
Viesti |
|
|
Siinä se kysymys olikin. Siis voiko sekarotuisen kanssa harrastaa kaikkea samaa kuin rotukoirien kanssa? (paitsi ei pk- kokeita) Voiko sekarotuinen osallistua rotukoirien kanssa samoihin harrastuksiin samaan aikaan? Eikös se vaati ainakin sirutuksen ja rokotukset? Otetaanko rotukoira piireihin mielellään sekarotuisia harrastajia vai katsotaanko kieroon? Olen ymmärtänyt, ettei rotukoirien omistajat tykkää oikein sekarotuisista...
Eihän sekarotuinen voi saavuttaa suuri sijoja (muotovalio yms.) koska se ei voi saada näyttelyarvostelua. Olen tajunnut, että tottelevaisuusvaliokin tavitsee näyttelystä hyväksytyn?
Anteeksi uteluni, mutta olen ottamassa ehkä sekarotuista koiraa kaveriksi ja mietin voiko sen kanssa harrastaa niin kuin rotukoiran. Kiitos! 
|
| Allekirjoitus: |
-Mitä elämä olisikaan ilman lemmikkejä- |
|
|
Me harrastetaan Kikin kanssa tottista noutajien ryhmässä, ja kyllähän siellä vähän nenän vartta pitkin meitä katsotaan. Kouluttajat lärsyää muille paitsi ei meille jne (myöskään siskoni gordoninsetteri ei saa siellä osakseen samanlaisia kommentteja kuin ah niin ihanat labradorinnoutajat ). Mulle kuitenkin tärkeintä se, että saadaan harrastaa ei se että ollaanko me jonkun tietyn muotin mukaisia . Agility ryhmä, johon liitytään keväällä, ei syrji ainakaan kuulemani perusteella sekarotuisia ja yksi koulutusohjaajakin oli ihan innoissaan meistä.
Mutta harrastaa voi ihan samallalailla kuin rotukoirankin kanssa, valioksi vaan ei pääse.
|
Kifu <3 Rosca <3 Jusu <3 Kiki |
|
|
Okei. Kiitos vastauksesta.
Kyllä me sitten varmastikkin se sekarotuinen otetaan kaveriksi, jos sen kanssa kerran voi harrastaakkin ihan normaalisti 
|
-Mitä elämä olisikaan ilman lemmikkejä- |
|
|
Minkäsrotusta ootte ottamassa?
Sekarotunen tarvitsee jokatapauksessa rokotukset ja ell todistukset, mutta jos aikoo kisata, myös sirutuksen ja FIX-rekisterin. Meitä ei olla kyllä tokossa katsottu nenänvartta pitkin, koska on sekaryhmä, kriteeri on vain, että pitää olla aloittelija (ja isomman kanssa kriteeri, jotain jo osaava/kilpaileva)
|
-Tyttö joka unohti hengittää- |
|
|
Me käydään noutajien kanssa tottiskurssilla ja agilityssä, eikä kummassakaan ole vielä huomannut mitään syrjintää. Hyvin on mennyt ja hauskaa ollut.
Koirakouluihin voi ihan hyvin mennä ja suosittelen, mutta rokotukset tulee olla kunnossa.
Yksi huonokin kokemus löytyy... Hakutreeneissä meitä vähän ihmeletiin, koska emme voi kilpailla kuitenkaan.
Siellä treeneissä kävin tasan yhden kerran.
|
http://www.koira-apurit.net
http://www.pets.fi |
|
|
Mulla ja koiralla on hiukan erilainen harrastus.. Nimittäin sienien poiminta. Olen opettanut tuolle koiralle sienien etsimistä. Yllättävän hyvin muistaa syksyisin, mistä on kyse, kun mennään metsään.
|
Rohkeutta on tehdä se, mitä pelkää. Ei voi olla rohkeutta, jollei tunne pelkoa. Eddie Rickenbacker |
|
|
Ei seropin kanssa ihan kaikkea voi harrastaa, mutta harrastusmahdollisuuksiakin on.
Seropin kanssa voi osallistua agilityyn, tokoon ja pelastuskoirakokeisiin. Tosin ainakaan tokossa ja agilityssä sekarotuinen ei voi valioitua eikä kisata arvokisoissa. Lisäksi mätsäreihin ovat sekarotuisetkin tervetulleita.
Itse en ole kokenut mitään syrjintää harrastusporukoissa. Treenaamme siis agilityä, tokoa ja joskus kävimme myös hetken aikaa vesipelastustreeneissä. En ole kyllä huomannut sellaista, ettei rotukoirien omistajat tykkää sekarotuisista... Eri asia toki voi olla lajeissa, joissa ei sekarotuisen kanssa voi kilpailla.
|
Taina, Tellu, Ransu & Miia |
|
|
Mie olen jo jonkun aikaa miettinyt agilityä tuon sessen kanssa. Kotona ollaan omaksi iloksemme vähän harjoiteltu ja kiinnostus on herännyt. Mietin tässä nyt, että paljonkohan maksaa tämä lysti?
|
Elvis - jämtlanninpystykorva & suomenlapinkoira
Bella - kultainennoutaja, labradorinnoutaja & berninpaimenkoira
+ maatiaismirrit |
|
|
Ainakaan meillä ei maksa kuin yhdistyksen jäsenmaksun verran, eli kympin (saa käydä tokossa, agissa, vetoharjoittelussa ja kaikissa yhdistyksen jutuissa + saa jäsenlehden kuukausittain) ja tietenkin pakolliset rokotukset. Muuta maksua ei ole. Paitsi jos menee kursseittain, eli vaikka alkeiskurssille, niin oisko korkeintaan 20 egoa.
|
-Tyttö joka unohti hengittää- |
|
|
Agilityn hinta riippuu paljon varmasti paikkakunnasta ja seurasta. On kalliimpaa ja halvempaa seuraa. Selviää varmasti parhaiten selvittämällä, mitä seuroja omalla paikkakunnalla toimii ja sitten ihan niistä kyselemällä. Kesäaikaan luulisi agilityn olevan halvempaa kuin talviaikaan sisätreeneissä.
|
Taina, Tellu, Ransu & Miia |
|
|
Tämän kevään Suomussalmen alkeis kurssi maksaa 10 euroa suomussalmen kennelrenkaan jäseneltä ja muilta 20 euroa.
|
Täh? |
|
|
Sekarotuisella ja siihen rinnastettavalla paperittomalla puhdasrotuisella koiralla ei ole oikeuksia osallistua palveluskoirakokeisiin. Tosin, mikään ei kiellä muuten harrastamasta sitä. Palveluskoiralajeja siis voi kuitenkin harjoitella. Palveluskoiralajeihin kuuluvat mm. haku-, etsintä-, jälki-, erikoisjälki-, viesti- ja suojelukokeet.
Sekarotuisen kanssa voi sen sijaan harrastaa TOKOa, agilitya ja pelastuskoiratoimintaa, jotka ovat kaikille koirille avoimia rotuun tai roduttomuuteen katsomatta. Sekarotuinen ja siihen rinnastettava paperiton puhdasrotuinen koira ilmoitetaan Kennelliiton FIX-rekisteriin ja sirutetaan, jolloin em. koiran kanssa voi osallistua em. lajien kilpailuihin.
Kaikki Suomen Valjakkourheilu Liiton (VUL:n) lajit ovat kaikille roduille avoimia: valjakkoajo, valjakkohiihto (pulkan kanssa), koirahiihto (ilman pulkkaa), koirajuoksu, koirapyöräily sekä kärryajo. Ainoastaan hiihtopuolella koirat jaotellaan A- ja B- luokkaan ja sekarotuiset kilpailevat aina A-sarjassa.
Koiratanssi on kaikille roduille ja sekarotuisille avoin. Kaverikoiratoimintaan ovat tervetulleita kaikki koirat rotuun katsomatta. Ainoa, millä on merkitystä, on koiran luonne ja koirakon halu olla mukana toiminnassa.
Onneksi harrastusmahdollisuuksia löytyy paljon Itse harrastellaan Jyväskylän tokokerhossa tottelevaisuutta ja muistaaksein maksu vuodessa on jotain 15€ eli ei paha. Agilitya käydään Koirakeskus Doggiessa ja siellä hinta on n.10h/100€.
|
|
|
|
Pirpana:
Miten olet tuon sienien etsimisen opettanut? Ostanut eka kaupasta /torilta sieniä ja niillä alkuun vai miten. Mutsin kanssa suunnitellaan jos tuon omani saisi etsimään kanttuja.
|
meillä vipeltää
2 kissaa
4 kania
koira |
|
|
Helsingissä oli ihan vähän aikaa sitten sienien etsintä kurssi koirille. kennelliitto, Anders Hallgrenin kirjoittamasta "Koiran kantarelliopas" - nimisestä kirjasesta, sienikoirakurssi. Tollasia linkkejä oon ite katellu aiheesta. Mietin kans et voisin Nikin kanssa alkaa, mutta se kyllä varmaan söisi ne sienet itse =)
|
Niki - Rotman tai doberweiler synt.10/2008
Älä rakasta mitään omanasi <3 |