Foorumin etusivu Vastaa Tilastot Rekisteröidy Etsi Käyttäjälista

Sekarotuiset.net:in foorumi: Koulutus Kuin saa aikuisen koiran sisäsiistiksi?

Kirjoittaja Viesti

Tosiaan meillä on 2 koiraa seropia molemmat.. (narttuja puolitoista vuottaja 8kk) Kummatkin tekee sisälle eikä suostu pihalle tekeen mitään? Toinen siis suostuu mutta nuorempi panttaamalla panttaa.. ja sitten ku mennään nukkumaan niin luikiin edellisyönä/illalla niin jäin oven rakoon katsoon niin menivät heti asioimaan olohuoneen lattialle?? Tekevät siis heti kun silmävälttää? Niin ja miten saan toisen koiramme luottamuksen kunnolla? luulen että koiraa on lyöty, on alistuva ja näykkää todella helposti?

Allekirjoitus:

Koirat ei ole siis olleet teillä pennusta asti? Tai niin päättelin tuosta, kun sanoit luulevasi, että koiraa on lyöty. En osaa kyllä heti sanoa mitään, kun on kyse noinkin vanhoista koirista. Miten olette tähän mennessä yrittäneet opettaa? Tietämättä tilanteesta enempää niin neuvoisin opettamaan samoin kuin pikkupentua: heti herättyä ja syötyä pihalle, palkkio siitä, kun pissan tai kakan tekee ulos, ja koskaan ei toruja väärään paikkaan tekemisestä, ettei vahvistu tuo tarve tehdä sisälle omistajan silmän välttäessä.

Allekirjoitus: Kisu, leonberg-pyreneittenmastiffi synt. 9/06

Meillä edellinen tyttö-vainaa oli aika kovapäinen, päätti olla tekemättä ulos. Meillä ainakin tepsi huomioimattomuus eli, kun aloin siivota jälkiä, niin olin kuin ei koiraa ois ollut lähimaillakaan. Jos se on jotain mielenosoitusta, esim kodin vaihto, niin tuon pittäis toimia. Nappi osotti ihan selkeesti mieltään ja lopetti, kun ei saanutkaan minua äkäiseksi. Ja tietenkin nuo Saanan mainitsemat keinot käyttöön.
Meillä Akun kanssa luottamusta rakenneltiin leikkimällä. Akua on pidetty huonosti edellisessä paikassa. Ihan pelkkiä pallopelejä, kepin heittoa ja vetoleikkejä. Aku huomas, että meillä on hauskaa ja päätti tykätä meistä. Nyt on tosi iloinen ja rento kaveri. Välillä tosin vieläkin pittää haukkua joku pellolle.

Allekirjoitus: Ainoa, joka aina kotiin tultua ottaa sinut riemulla vastaan, on oma ikävöivä koirasi.

Jos tuossa on ongelmana juuri tuo yöpissiminen, niin auttaisiko käyttää mahdollisimman pitkällä iltalenkillä ennen kuin käy yöpuulle?

Allekirjoitus: Maailma on olemassa vain sinun silmissäsi - sinun käsityksessäsi siitä.
Voit tehdä sen niin suureksi tai pieneksi kuin haluat."

Albert Camus

Ja sitten mun mieleen tuli et jos ongelma on nimenomaan tuo yöllä pissiminen, niin kannattaisko kokeilla tilan rajamista pienemmäksi?Harvemmin koirat kuitenkaan haluavat pissiä omaan makuupaikkaansa tai sen lähistöön. Ja luottamustahan kannattaa rakentaa yhdessäolon merkeissä..nimenomaan sellaisen leppoisan yhdessäolon, jolloin koiralta ei vaadita mitään, vaan sen kanssa puuhaillaan kaikkea kivaa. Kuten AkuNapu tuossa kirjoittikin leikeillä on hyvä kasvattaa luottoa ja vaikka pienillä aivopähkinöillä jos se sellaisista tykkää.Esim. kumpi käsi, sormien näyttäminen kuonolla tai piilotat purkkien alle jonkin ihanan makupalan tai lelun ja sitten koira näyttää missä se on. Ja teet itsestäsi koiran silmissä reilun ja mukavan kaverin, jonka kanssa on mukava olla. Muista nimenomaan viettää aikaa koirasi kanssa kahden kesken ilman kiireitä. Toivottavasti alkaa sujumaan!

Allekirjoitus: Me kaksi..

Mietin myös, että mistä tuota ongelmaa alkaisi purkamaan... että onko "mielenosoitusta" vai eikö vain tiedä miten pitäisi toimia? Luottamuksen kasvattaminen voi tosiaan auttaa jos koira vaan tuntee olonsa vielä epävarmaksi. Kuten täällä on jo neuvottukin. Pitää yrittää vain hiljalleen osoittaa, että on luottamuksen arvoinen ja hyvä johtaja ei kohtele väärin. Vaatii itseltä kärsivällisyyttä ja johdonmukaisuutta.

Aatu oppi pentuna aika äkkiä sisäsiistiksi ja yksinkertaisin keinoin. Sisälle jos teki asiat niin siivous vähin äänin, ei torumista (huomioimattomuus). Ulkona sitten palkkasin kehuilla tai namilla heti kun lirahti Ja käytiin todella monta kertaa päivässä ulkona! Oli tietty helpompaa kun oli kesä. Aina ruuan ja leikkimisen jälkeen pentu kantoon ja ulos.

Allekirjoitus: "Labrott" Aatu 3/2006
- Koira on hymy ja heiluva häntä. Se mitä on niiden välissä, ei ole niin oleellista. -

PIPARI onko siulla mahd. saaha koiria päästettyy ulos vapaalle? Ettei hihnan päässä?
Jos näet että menevät tekee sisälle, niin eikait muuu auta kuin naama pissaan ja koira ulos..??

Allekirjoitus: ~LUCA 09/07
~Kesällä tulossa ''perheen'' lisäys

Mitähän se koira siitä naaman pissaan tukemisesta ymmärtäisi? Kyllä lähtisin edellisten ehdotuksista kokeilemaan sisällä huomioimattomuutta ja palkitsemisia ulkona pissaamisesta. Kokeilemalla varmasti löytyy ratkaisu, mutta vaatii varmasti kärsivällisyyttä kun kuitenkin koirilla on jo ikää tuon verran.

Allekirjoitus: http://leevuska.vuodatus.net/
Jokainen pesty koira pitää pyhänä velvollisuutenaan liata itsensä niin pian kuin mahdollista. -Clara Ortega-
Peppi 11/2006 & Leevi 12/2007

Noh, koiranpentujenkin naamat uitetaan pissassa! Suurin osa uittaa, mitä olen kysellyt, että miten opettavat sisäsiisteiksi!
Niin sitä on ennen vanhaankin tehty!

Allekirjoitus: ~LUCA 09/07
~Kesällä tulossa ''perheen'' lisäys

Katjushah: Noh, koiranpentujenkin naamat uitetaan pissassa! Suurin osa uittaa, mitä olen kysellyt, että miten opettavat sisäsiisteiksi!
Niin sitä on ennen vanhaankin tehty!

Ikävä kyllä, näinhän sitä muinoin yleisesti toimittiin.
Soisi kyllä tämän tavan jäävän jo nykyaikana pois...

Allekirjoitus:

No se mitä on ennen tehny ei tarkoita, että olisi oikein. Eiköhän niitä ole muitakin tapoja kuten täälläkin on esitetty?

Allekirjoitus: http://leevuska.vuodatus.net/
Jokainen pesty koira pitää pyhänä velvollisuutenaan liata itsensä niin pian kuin mahdollista. -Clara Ortega-
Peppi 11/2006 & Leevi 12/2007

Piiskattinhan lapsiakin ennen vanhaan ja ihan kehotettiin kurittamaan!
Minä neuvoisin, että jos haluat rankaista pissan/kakan tekemisestä sisälle, niin älä nyt uita siellä pissassa. Korkeintaan voi laittaa koiran kuonon siihen pissin lähelle ja torua hieman samalla. Kyllä se yleensä hajukin riittää. Sitten kiikutat ulos.
Heti, kun näet että koira tulee levottomaksi, kiikuta ulos.
Ulkona ei tehdä muuta kuin tarpeet, eli siellä olo ei sinänsä ole hauskaa muulloin kuin lenkille mennessä.

Jotkut koirat häiriintyy siitä jos hirveesti kehuu ja saattaa keskeyttää koko toimituksen. Siis rauhallinen Hyyvää tai et sano mitään. Koskaan ulkona tekemisestä ei saa kuitenkaan torua ja voit vaikka tarpeidenteon jälkeen kutsua luo ja kehua/palkita. Voit ohjata syrjempään, jos haluat että koira ei tee tarpeitaan tasaiselle maalle esim. nurtskille.

Kaikkein helpoin olisi ehkä opettaa tekemään tiettyyn paikkaan vaikka pihan nurkassa, eli sinne aina veisit kun koiralla saattaa olla hätä niin oppii pian että sinne tehdään. Silloin ei sisällekkään ehkä tee, koska se on vain se yks nurkka pihalla. Yleensähän koira ei halua omalle pesäpaikalleen tehdä, joten voisi olla hyvä pienentää koiran tilaa. koiralle riittää hyvin esim. yksi huone, jos sen kanssa touhutaan paljon ja saa kunnon lenkitystä. (oma koira on pääasiassa huoneessani, vaikka on isokokoinen)
Jos ei ole mitään pidätysongelmaa, niin tuskin omaan "pesäänsä" tekee. Koira voi vain luulla koko taloa reviiriksi ja ulkotiloja "oudoksi, pahaksi maailmaksi", minne ei edes tarpeitaan uskalla tehdä kun se on niiin ihmeellinen ja pelottava..?

Pikkuhiljaa lisäät koiran liikkumatilaa vaikka häkistä/huoneesta isompaan, niin kyllä se tajuaa että se on sen "pesää" ja luonnostaankin ei halua liata sitä.
Tehostat vielä täältä saaduin neuvoin

Allekirjoitus: -Tyttö joka unohti hengittää-

Meillä opetetiin inka sisäsiistiksi niin että yöt oli kiinni ja paperit oli alla , aina vain lähemäksi ovea ja sitkeästi ulos, oppi lopulta.

Allekirjoitus: Inka 9v

Heh, sanoin että koira ei tee pesäänsä.. Nooh, tuo uusi pentu ekana päivänä meillä nukku sohvalla ja kusi alleen ja tyytyväisenä jatko nukkumista kusensa päällä :O ! Että joskus koira viihtys kyllä kusessa ja paskassa (ihan niinku omistajakin, heh, sotkussa..) Mutta pitää ihan kädestä pitäen sanoa, että minäpä en hyväksy, että kuset mun sohvalle..

Mites sitten, kun pentu ei suostu tekemään omaan pihaan tarpeita, vaan aina täytyy mennä tuonne pellolle?
Ja nyt on vasta tänään onnistuttu enemmän pissimään ulos.
Ja pellolla kun ollaan, niin tekee pissit aina vesilammikkoon... mistä ihmeestä tuokin mahtaa johtua?

Allekirjoitus:

miikku: Siisti koira, hehheh ;) Entäpä jos vain itsepintaisesti pidät koiran omalla pihalla etkä päästä sitä sinne pellolle? Kaipa se jossain raja tulee silläkin koiralla vastaan ja on pakko tehdä asiat - omalle pihalle.

Haittaakos se vesilammikkoon pissiminen sinua? Miksei koira saisi pissiä minne haluaa, kunhan pissii?

Allekirjoitus: Elvis - jämtlanninpystykorva & suomenlapinkoira
Bella - kultainennoutaja, labradorinnoutaja & berninpaimenkoira
+ maatiaismirrit

Se vesilammikkoon pissiminen oli siinä mielessä hassua, että joi samasta lätäköstä vettä...
Nyt tehdään jo omalle pihallekin tarpeita. Pikku ongelmia vaan vieläkin on; vaikka ollaan ulkona kuinka kauan sen jälkeen kun pentu on sisällä ilmaissu hätäänsä, niin pissaa ei välttämättä tehdä. Mutta sitten kun mennään sisälle ja ollaan siellä hetki oltu, niin heti pissalle.
Ja sitten vielä tällainen toinen ei niin mukava asia on se, että pentu pissailee sillon tällöin sänkyyn ja sohvalle. Tänään ensimmäisen kerran sohvalle, mutta sänkyyn on pissattu jo kolme kertaa.
Ja tuntuu, että sillä on oikein veemäinen ilme sitten kun huomaan pissat. Ääähhh...

Allekirjoitus:

miikku: Ennen vai jälkeen pissimisen?

+ maatiaismirrit

Ihan milloin vain, ennen ja jälkeen pissimisen. Olen koittanut miettiä, että teenkö jotain sillaista mistä voisi osoittaa mieltään, mutta en ole keksinyt.

Allekirjoitus:

Osoittaa mieltään juomalla lätäköstä? Johan on.

+ maatiaismirrit

Tuolla edellisellä viestillä vastasin siihen sohvalle ja sängylle pissimiseen. Koska luulin, että kysymyksesi oli siihen liittyvä.
Lätäköstä juo ennen pissimistä.

Allekirjoitus:

Arvatkaas mitä? Äsken löysin huoneestani monta kakkaläjää ja pissit, sekä revityn säilytyslaatikkoni. Pentu oli kakkinut OMAAN RUOKAKUPPIINSA! Siis onko se päästään vialla..? Tänä aamuna vielä pistin kupin suojaksi ettei vaan mene kakkaamaan omalle viltilleen, mutta ei, oiva kakkakuppihan se..Mikäs siinä, ensin syö ja sitten palauttaa ruokansa. Kupissahan emännän on helppo viedä kakka ulos
No ei, oikeesti, pitäskö itkee vaiko nauraa..? Luulin tuon jo olevan sisäsiisti kun edellisellä viikolla ei tehnyt kertaakaan edes sanomalehdelle pissejä eikö kakkoja. Mitä oikein teen? Nyt se ei näköjään enää lehdellekään osaa tehdä. Miksi?

Meillä Camilla oppi kuitenkin aika nopeasti sisäsiistiksi, mutta kerran on kyllä lattialle tehnyt, osoitti mieltään kun ei päässys vessann mukaan. Isäntä käytti sitten sen naamaa pississä ja sen jälkeen ei kyllä ole sisälle tehnyt, en sitten tiedä johtuiko se siitä naama pissiin periaatteella vai onko se ite tajunnut että ulkona käydään sitä varten ettei sisälle tarvitse tehdä tarpeitaan. Siskon nuorin koira oppi sillä kun käytettiin naamaa pississä, josta hän ei tykännyt yhtään.

Allekirjoitus: <3

Joo, mä opetin Nuoskin sisäsiistiks viikossa niin, että vein aina ulos ja kehuin kun teki tarpeensa ja kun sinne osas tehdä, jätinkin viemättä ulos ja kun meinas tehä sisälle, vein niskasta ulos. Myöskin kerran pari kun teki sisälle ja sain itse teosta kiinni, "haistatin" sille kusta ja vein ulos ja toruin samalla koko ajan ja jätin ulos, kunnes oli tarpeet tehty. Nuoski tuli 7 vkoisena ja 8 vko ikäisenä oli täysin sisäsiisti. Tosin, tulin aina heti koulun jälkeen kotiin, ja eka viikko tais olla syyslomaa kun Nuoskin hain, joten saatiin opiskella yksinoloa, sisäsiisteyttä sun muuta rauhassa ennen pitkiä päiviä.
Pennulle olen käyttänyt ns. pehmeitä keinoja, eli vienyt ulos aina aamulla, pitänyt sängyssä siihen asti, kun olen pukenut päälle yms. ja koulun jälkeen kans heti pissille. Tuo vain ei osaa enää pyytää ulos, koska haukkuminen ja uliseminen on ehdoton ei.. Ristiriitaista, koska jotenkinhan sen pitäisi pyytää ulos, jos on pissahätä ja olen toisessa huoneessa.. Mutta toisaalta huoneeseen ei saa tulla, jos ääntä kuuluu..Eikä muutenkaan koiran omasta aloitteesta saa viedä ulos eikä minnekkään, ettei rupee kerjäämään uloslähtöä. Miten teenkin asioista niin hankalia..?
En ymmärrä, miksei toi pentu opi. Vaikuttaa varmaan sekin, kun se oli jo oppinut huonoille tavoille (ts. kaikkialle pissimään ja kakkimaan) edellisessä kodissaan. Eli en saanut aloittaa ns. puhtaalta pöydältä, vaan paskaselta:P
Mutta on se kumma, kun luulin jo, että se ois sisäsiisti niin ei. Nyt on matot pois lattialta ja vielä jos saisin siivottua huoneen. Mutta kun ei oikein huvita yhtään mikään. Huono viikko kai. Tänään tekis mieli luopua kummastakin koirasta. Mutta sillon mulla ei ois yhtään mitään. Ei edes niitä kusia lattialla eikä koirankarvoja teekupissa.

Eikä muutenkaan koiran omasta aloitteesta saa viedä ulos eikä minnekkään, ettei rupee kerjäämään uloslähtöä. Tuo on just näitä kaksipiippuisia asioita. Riiviöhän näytti jo pentuna, (kun tajusi että ulos ne tarpeet pitää tehdä, eikä sisälle) kun halusi päästä ulos, menemällä eteisen oven eteen istumaan, tai sitten seisoo ja vilkuilee minuun, kolmas konsti on tökkimällä ulkohousujani jotka on yleensä kuivahtamassa lumesta hengarissa. Niin elikkä vieläkin tekee noita edellämainittuja. Mutta joskus se vaan testailee saisiko tahtoansa läpi, vaikka mitään suurempaa hätää ei ole. (Noihin edellämainittuihin tulee lisäksi höstääminen kun hätä ja kiirus on jo kova..) Riiviö sitten lopulta menee takaisin nukkumaan, jos huomiotani en anna sen touhuihin.

Allekirjoitus: Maailma on olemassa vain sinun silmissäsi - sinun käsityksessäsi siitä.

Albert Camus

Niinpä.. Vaikka nyt aloin miettiä, että mieluummin kiellän turhasta ulinasta, kuin turhasta kusasusta Vieläpä kun koiralle tulee sekava olo; sehän ilmoitti että on hätä, omistaja ei reagoinut tai kielsi, se kusaisi koska ei päässyt ulos ja sai haukut. Sehän saisi silloin joka tapauksessa torut!

Nuoski on ollut siitä kiva, että se ei todellakaan pidä meteliä ilman syytä. Se pidättelee niin kauan kuin voi, jonka jälkeen tulee luo ja katsoo minua, menee ovelle, tulee kiehnäämään, vikisee, ulisee, haukahtaa, haukahtelee ja lopulta haukkuu kunnolla, jos ei pääse pissille. (tosin ei olla päästy kuin haukkumisvaiheeseen kerran, kun oli yö ja kielsin sitä ulisemasta koska luulin ettei oo kunnon hätä, lopulta haukkui ja kielsin kunnolla, jolloin aamulla löysinkin kunnon ripulin lattialta..Eli oikea hätä oli)
Mutta turhaan se ei ulos pyydä, ei kertaakaan ole pyytänyt. Sysistä taas epäilen, että se aikuisena pyytää sekä turhaan, että ei pyydä sillon kun pitäs :S

Nuoski ei kyllä muutenkaan kerjää huomiota. (oikeestaan musta tuntuu ikävältä, että se ei oo kiinnostunu musta kotona, vain silloin, jos mulla on jotain Asiaa, jos mulla on Ruokaa, Käskyjä, jos olen Vihainen tai olen päästämässä Ulos tai Leikkimässä sen kanssa. Tuntuu, että olen sille pelkkä välinearvo.. Ainut, milloin tuntuu, että olen sille ihan oikeasti tärkeä, on silloin, kun olen ollut poissa monta päivää ja tulen takasin ja se juoksee pihalla kiekkaa ja kierii ja nuolee kaulan putipuhtaaks. Muulloin on tyyliin: "jaahas, tulit takas, okei Terve, no niin, nyt jatkan unia.."

Sysi taas tuntuu nauttivan jo pehmeästä äänensävystä saati sitten silityksistä. Sekään ei kuitenkaan kerjää rapsuja. (koska silitän sitä niin paljon )

Vieläpä kun koiralle tulee sekava olo; sehän ilmoitti että on hätä, omistaja ei reagoinut tai kielsi, se kusaisi koska ei päässyt ulos ja sai haukut. Sehän saisi silloin joka tapauksessa torut!

Tuo on perin ikävää, pakkohan koiruuden on näyttää milloin pitäisi ihan oikeasti päästä sinne puskaan. Oli se sitten pelkästään istumalla oven edessä tai vinkumalla. Täällä olisi kyllä jo kiirus jos vinkuminen alkaisi läähätyksen kera. Se on yleensä varma merkki siitä että pakki on jo pahasti sekaisin.

Albert Camus

^ Kiki alottaa kanssa läähätyksen, kun on maha tosi tosi sekasin Muuten sillä ei ole yleensä mikään hätä ulos, luottaa siihen että pääsee ulos tarpeilleen.

Allekirjoitus: Kifu <3 Rosca <3 Jusu <3 Kiki

Jaahas, voin minäkin vissiin nyt sitten ilmoittaa, että pari viikkoa on oltu lopullisesti sisäsiitejä tai siis onhan me oltu jo siitä n. 4kk, mutta ainut ongelma oli se, että vieraiden matoille oli kiva kusta (ei hädästä vaan mieleosotusta, mutta en koskaan ymmärtäny mistä) Siis muuten ei ole kussu enää sisään pariin kuukauteen, lukuun ottamatta noita paria mattokusauksia mutta nyt näyttää sekin olevan onnelisesti ohi. Kotonakin olen pitäny kohta 2 viikkoa mattoja lattioilla, eikä niihin ole mitään tehnyt. Eikä tehnyt viime vikkolla anoppilassakaan, kun oltiin siellä yötä eli jes

Ainoa mikä nyt vähän harmittaa on se, että olisinko voinu lopettaa tuon matoille kusemisen, jos oisin pistänyt kotiakkin aikasemmin matot lattioille? Ilmeisesti. Mutta pääasia, että sisäsiisteys on nyt täydellisesti hanskassa.

Pikku-ukkohan oppi jo melkeen heti siinä 7-viikosena, että vain ja ainoastaan ulos kakataan, ja osas pyytääkkin ulos, tai siis ruveta riehumaan, josta tiesi että hätä on, vaikka tiesihän sen kelloakin katsomalla Mutta tuo pissille pyytäminen oli ongelmana aika kauankin, mutta nyt se osaa senkin ja vielä paras juttu, kun ollut nyt tämä massukin sekaisin, nii eilen osasi jopa ripaskalle pyytää ulos, eikä mennyt lähimmän maton tai lattian päälle hyvin ylpiä olin

Allekirjoitus: T/10/07 ja pötykkä. Ei minäminäminä, vaan mememe :)

Onneks olkoon teille Huge
Ois niin kiva, jos Sysikin ois jo pian kokonaan sisäsiisti. Se kyllä on tajunnut jo kauan, että ulos ne pitäs tehdä, mutta ei jaksa pidätellä koulupäivän aikana Ja varmaan asiaa ei auta, kun riehuu Nuoskin kanssa, jolloin on vilkas aineenvaihdunta. Kotonaollessani ei oo kyllä pissiny kuin pari kolme kertaa ja nekin ihan täysin minun vikoja, ei koiran.. Ois hauska nähdä, mitä ne koirat päivän aikana puuhaa.. Jos ois joku asennettava kamera..

Vastauksesi

• Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat lähettää foorumille viestejä. Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ennen kuin lähetät viestin, tai rekisteröi itsellesi ensin käyttäjätunnus.
Paikalla on: 1 vierasta ja 0 jäsentä Eniten käyttäjiä paikalla: 84 (11 Maalis 2010 11:32)